Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3200 Economics of Strategy Course description
- Course name in Norwegian
- Strategiøkonomi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder
- transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder
- evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter
- typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding
- rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende økonomisk teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet
- vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder
- gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor
Teaching and learning methods
Studenten tilegner seg her det nødvendige grunnlaget i sannsynlighetsregning og statistikk for andre emner i studiet. Studenten skal få analytisk innsikt, og det legges vekt på å vise anvendelser av sannsynlighetsregning og statistisk metode innen et bredt spekter av problemstillinger knyttet til det økonomisk-administrative fagområdet.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- grunnleggende kunnskap innen sannsynlighetsregning og statistikk slik det anvendes i økonomisk-administrative fag.
Ferdigheter
- presentere og tolke statistiske data ved hjelp av sentral- og spredningsmål, frekvensfordelinger og grafiske metoder
- grunnleggende sannsynlighetsregning inkludert sannsynlighetsmodeller, kombinatorikk, utvalgsmodeller, betingede sannsynligheter, lov om total sannsynlighet, Bayes lov og uavhengighet
- analysere sannsynlighetsfordelinger og beregne forventning og varians til en stokastisk variabel og til lineærkombinasjoner av stokastiske variable.
- forstå simultane sannsynlighetsfordelinger inkludert beregning av forventning, varians og kovarians
- velge sannsynlighetsmodell og regne med diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger, inkludert Binomisk fordeling, Hypergeometrisk fordeling, Poissonfordeling, Normalfordeling/Normaltilnærming og t-fordeling
- estimere ukjente parametre, både punktestimering og intervallestimering
- foreta hypotesetesting i målemodell og binomisk modell og vurdere ulike testmetoder; tolke signifikansnivå, signifikanssannsynlighet og teststyrke
- anvende og tolke regresjonsanalyse, herunder estimering og hypotesetest av regresjonskoeffisienten og prediksjon
- beregne og tolke korrelasjonskoeffisienten
- foreta kjikvadrattester, både modelltesting og test av uavhengighet
- vurdere forskjeller mellom to grupper, inkludert hypotesetesting
Generell kompetanse
- forholde seg til og operasjonalisere usikkerhet.
Grading scale
Tre timer forelesning i plenum per uke. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Regneark eller spesialisert statistisk programvare kan bli benyttet.
Examiners
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Course contact person
Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på fire timer i slutten av semesteret.;