EPN-V2

ØABED2100 Managerial Accounting II Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Recommended preliminary courses

    Ingen hjelpemidler.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
    • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
    • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
    • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
    • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer, herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
    • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
    • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
    • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
    • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
    • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
    • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
    • har i tillegg til kunnskaper om tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll
  • Teaching and learning methods

    Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 1 handler om hvordan matematisk kunnskap utvikles. På den ene siden ser vi på hvordan matematisk kunnskap er utviklet gjennom historien og på matematikkens egenart. Det legges vekt på matematikkens oppbygning ved hjelp av stringente beviser. Dette behandles med vekt på tallteori, og studentenes kompetanse innen tallteori skal også utvikles gjennom emnet. På den andre siden ser vi på hvordan elever tilegner seg matematisk kunnskap, gjennom arbeid med sentrale læringsteorier. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

  • Course requirements

    Se fagplanen.

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i tallteori med relevans for grunnskolen
    • har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori relevant for læring i matematikk
    • har inngående kunnskap om elevers læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning

    Generell kompetanse

    • Studenten
    • kan analysere og vurdere relevante faglige problemstillinger
    • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til tallteori
  • Permitted exam materials and equipment

    Se fagplanen.

  • Grading scale

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:

    • Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
    • En individuell innleveringsoppgave med et omfang på 5-10 sider knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet.
  • Examiners

    Skriftlig individuell eksamen under tilsyn på 6 timer.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.