EPN-V2

ØABED2100 Managerial Accounting II Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Herbjørn Andresen

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
  • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
  • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
  • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

Ferdigheter

Studenten kan

  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer, herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
  • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
  • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
  • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
  • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
  • har i tillegg til kunnskaper om tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten

  • har gode kunnskaper om felles føringer for forvaltningens IT-systemer og oppgaveløsning
  • har gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
  • har grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken
  • har grunnleggende forståelse av hva forretningsprosesser er og hvordan de kan beskrives
  • har kunnskaper om formelle, praktiske og sjangermessige egenskaper ved ulike typer dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive forretningsprosesser, og identifisere hva slags dokumentasjon prosessen genererer, og foreslå dokumentasjonsbehov
  • kan analysere og designe hovedtrekkene i en saksbehandlingsprosess som ivaretar borgeres lovbestemte rettigheter på et saksområde i forvaltningen
  • kan analysere dokumentasjonskrav og dokumentasjonsbehov som både tilfredsstiller en bestemt saksbehandlingsprosess og ivaretar øvrige rettslige og forvaltningspolitiske hensyn
  • kan analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen

Course requirements

Studentene blir delt i grupper på tre eller fire, som skal levere en oppgave i tre deler. Oppgaven er en øvelse i hvert av de fire ferdighetskravene. Utgangspunktet vil være et oppgitt tema, en lovbestemt forvaltningsoppgave som skal analyseres. Besvarelsen kan være en kombinasjon av formelle, figurbaserte analyseteknikker og en prosatekst. Prosateksten skal utgjøre mellom 15.000 og 20.000 tegn, inkludert mellomrom. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. Det skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Gruppene skal presentere resultatene i plenum.

Assessment

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 6- timers skoleeksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.