EPN

ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsvitenskapelig metode
Study programme
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon / Bachelorstudium i økonomi og administrasjon, for siv.øk.
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Dette kurset har som mål å gi studentene innsikt i hvordan kvalitative og kvantitative forskningsdesign kan brukes for å undersøke sosiale fenomener og menneskers erfaringer og opplevelser. Studentene vil lære hvordan de kan utvikle problestillinger, samle, analysere og rapportere kvalitativ og kvantitativ data innenfor økonomisk-adminstrative områder som kommunikasjon, markedsføring, finans, organisasjonsadferd og ledelse. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser, og danner et godt grunnlag for å gjennomføre en bacheloroppgave.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Anbefalt forkunnskap er tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om ulike forskningsdesign for innhenting og analyse av kvalitative data
  • kunnskap om formålsutvelging, populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet forskningsdesign i kvalitative og kvantitative problemstillinger
  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering

Teaching and learning methods

Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

  • En gruppeoppgave med en kvalitativ og en kvantitativ del på inntil 12 sider totalt. Gruppene kan bestå av inntil 5 studenter.

I arbeidskravet får studentene ferdigheter i å bruke metodekunnskapene med en praktisk og realistisk øvelse.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er er skoleeksamen på 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt: 

  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Erik Døving