Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3300 Public economics Course description
- Course name in Norwegian
- Offentlig økonomi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet offentlig økonomi har hovedfokus på hvordan det offentlige kan bidra til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk, og på behovet for offentlige inngrep ved markedssvikt. Emnet omhandler også fordelingspolitikk med vekt på den norske modellen. Velferdsøkonomi og avveiing mellom rettferdighet og effektivitet, samt forholdet mellom privat og offentlig sektor står sentralt både når det gjelder styring og fordeling av økonomiske ressurser. Emnet legger vekt på å analysere effekter av økonomisk politikk på ressursutnyttelse og inntektsfordeling.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- frikonkurranse, markedssvikt, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og de viktigste begrunnelsene for offentlige inngrep i økonomien
- betydningen av virkemidler som skatter, subsidier og avgifter på fordeling og effektiv ressursbruk
- kunnskap om økonomisk fordeling og ulikhet med vekt på den norske modellen
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier og gjøre bruk av økonomiske modeller for å forstå aktuelle økonomiske problemstillinger
- vurdere effektivitets- og fordelingseffekter av økonomisk politikk
- forstå når det offentlige bør gripe inn i økonomien og kjenne gode måter å gripe inn på
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsøkonomisk styring både med spesialister og allmennheten
- anvende kunnskap for å bidra til en optimal ressursforvaltning med vekt på fordeling og samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Teaching and learning methods
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det legges stor vekt på egeninnsats fra studentene, med fokus på oppgaveskriving.
Undervisningen samkjøres med OAS4100.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Assessment
Figurteater er en kunstform der skuespilleren via sine hender manipulerer/ gir liv til figurer og objekter. Figurteatret kan rendyrkes som egen kunstform eller integreres i vanlig teater og opptre i forskjellige blandingsformer.
Studiet skal gi grunnlag for å tilrettelegge og spille figurteater for og med barn, unge og voksne, og tar sikte på å gi studentene en grunnleggende innføring i forskjellige sider av faget. Figurteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy og som en uttrykksform i ulike produksjonsarbeid. I tillegg til studenter i bachelorløpet er målgruppen for studiet skuespillere, men også barnehagelærere, pedagoger, og andre interesserte.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter.
Studiet består av fire hovedområder:
- Spill med teaterdukken og objekter
- Teaterdukken /objektet i det sceniske rommet.
- Figurteatret og fortellerteknikker.
- Fagteori og fagdidaktikk.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
- har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater
- kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner og egenart
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
- har kunnskap om oppbygging av en forestilling
- har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
- har kunnskap om samspill mellom figur og skuespiller
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
- kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
- kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
- kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
- kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling
Generelle kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kjenner til nytenkning innenfor fagområdet figurteater
Grading scale
Arbeidet vil i hovedsak foregå i verksteder og seminarer. Studentene utprøver forskjellige ideer og teknikker med påfølgende analyse av arbeidet. De vil ha ansvar for organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må derfor sette av tid til individuelt arbeid og gruppeøving utenom ordinær undervisningstid.
Forelesinger, workshops, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle figurteaterfestivaler/miljøer.
Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.
Examiners
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Verksteds- og forestillingsarbeid.
- Interne gruppevisninger.
- I tillegg skal studentene spille en figurteaterforestilling på minimum ti minutter for et barne-ungdoms- eller voksenpublikum.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.