EPN-V2

ØAADM3400 Leadership Course description

Course name in Norwegian
Ledelse
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course provides a systematic introduction to traditional and modern leadership theory and practice. The students will gain insight into current issues in leadership and will develop an independent and critical attitude towards the subject area.

Language of instruction: English.

Recommended preliminary courses

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • overview of and insight into traditional and newer leadership theories, including current issues within leadership
  • knowledge of leader traits and leader selection, leadership behavior and leadership development, leadership levels and leadership roles
  • knowledge about change management, about the connection between leadership and organizational results, about power and leadership

Skills

The student can

  • do independent analyses using their knowledge of management theory

General competence

The student can

  • relate critically to the subject area using their knowledge of leadership theory

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave
  • kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder

Course requirements

Bacheloroppgaven skrives i grupper på to eller tre studenter. Om der er særskilte årsaker, kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.

Det holdes et oppstartseminar i 5. semester der studentene får informasjon om oppgaven. I 6. semester blir det gjennomført forelesninger, seminarer og veiledning.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få følgende arbeidskrav godkjent innen 31. januar:

En prosjektbeskrivelse leveres innen 1. desember (eller etterfølgende hverdag). Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en foreløpig problemstilling, formål, kort om relevant litteratur, metode, og hvilket foretak gruppen eventuelt vil studere.

På slutten av 5. semester vil gruppene bli tildelt veileder etter valgt tema og metode. Studentene har tilgang til veiledning kun i vårsemesteret i det studieåret studenten har fått tildelt veileder.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en bacheloroppgave med et omfang på 8000 – 10000 ord. Forside, sammendrag, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse skal være Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A - F