Programplaner og emneplaner - Student
Further Education in Library and Information Science (online) Programme description
- Programme name, Norwegian
- Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)
- Valid from
- 2023 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet gir yrkesrettet kompetanse som vil være nyttig for arbeid i bibliotek og andre virksomheter der organisering, gjenfinning og formidling av kultur og informasjon står sentralt.
Studiets emner bygger på en lang fagtradisjon som har søkt å gjøre kunnskaps- og kulturproduksjon mest mulig tilgjengelig gjennom utvikling av samlinger, informasjonssystemer og formidlingspraksiser. Vesentlig kompetanse innenfor bibliotek- og informasjonsvitenskap er i dag å kunne vurdere troverdighet og relevans i et enormt og digitalt medie- og informasjonslandskap, og å stimulere til en bred og mangfoldig bruk av kulturen gjennom aktiv formidling. Kunnskapen som studenten tilegner seg gjennom videreutdanningen, vil være relevant for arbeidsoppgaver i institusjoner med tydelige samfunnsoppdrag, basert på gjeldende kultur-, medie- og kunnskapspolitikk, men også i private virksomheter med behov for god og effektiv informasjonsflyt.
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium) består av 60 studiepoeng sammensatt av valgfrie emner som tilbys i studieprogrammet.
Target group
The student should have the following learning outcomes upon successful completion of the course:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of methods for distant reading of large text corpora.
- in-depth knowledge of how metadata can be used for analysis, visualization, and dissemination of digital library and archival materials.
- a solid understanding of the history and implications of digitization.
Skills
The student can
- independently use methods for corpus creation.
- use text corpora for analytical purposes.
- conduct independent analyses of digitized material.
General competence
The student can
- participate in public discourse on the digitization and dissemination of cultural heritage.
- apply relevant theory to new subject areas.
Admission requirements
Lectures, seminars, self-study, discussions, and guidance on a weekly basis at campus. The students receive feedback and supervision during dialog-based teaching and joint supervision in class.
Learning outcomes
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
En student med fullført årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
- har kunnskap om hvordan norsk biblioteksektor er organisert
- har kunnskap om hvilke samfunnsmandater og politiske føringer som ligger til grunn for norsk biblioteksektor
- har kunnskap om hvordan kultur og informasjon organiseres, gjøres tilgjengelig og formidles i bibliotek og biblioteklignende virksomheter
Ferdigheter
En student med fullført årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
- kan reflektere kritisk over tjenestetilbudet i bibliotek
Generell kompetanse
En student med fullført årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
- kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
- har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
Content and structure
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium) består av emner tilsvarende 60 studiepoeng. Hvert emne er på 10 studiepoeng. Studentene melder seg hvert semester til de emnene som tilbys. Hvilke, og hvor mange emner som tilbys hvert semester vil variere.
Emneoversikt:
- AKTF6000 Aktiv formidling
- DIGF600 Digital formidling
- Grunnleggende metadata
- Entitetsorienterte metadata
- Bibliotek og demokrati
- Samskaping i biblioteksektoren
- Søk og kildekritikk
Teaching and learning methods
No aids are permitted.
Work requirements
Grading scale A-F.
Assessment
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.