Programplaner og emneplaner - Student
VBINF6000 Entity-oriented metadata Course description
- Course name in Norwegian
- Entitetsorienterte metadata
- Study programme
-
Entity-oriented metadataFurther Education in Library and Information Science (online)Further Education in Library and Information Science (online), Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler modeller, format og praksiser for metadata og ontologier med fokus på moderne entitetsorienterte modeller og bruk av semantisk web som underliggende rammeverk og plattform for skapning og deling av data. Emnet er praktisk orientert og studentene må påregne å bruke normert tid tilsvarende 1/3 av et fulltidsstudium.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Ingen formelle krav til tidligere utdanning, men emnet baserer seg på at studentene har grunnleggende kunnskap om katalogisering og formater for bibliografiske beskrivelser (primært MARC). Studenter uten grunnleggende forkunnskap anbefales å først gjennomføre emnet VBINF6100 Grunnleggende metadata.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god kunnskap om moderne entitetsorienterte bibliografiske modeller
- har god kunnskap om prinsipper og formater for semantisk web / lenkede data
- har god kunnskap om identifikatorer og autoritetstjenester for global identifisering av entiteter
- har god kunnskap om vokabularer og tjenester relevant for entitetsorienterte beskrivelser innen bibliotek
- har god kunnskap om metadatakvalitet i kontekst av global informasjonsdeling og gjenbruk
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i utforming og koding av entitetsorienterte metadata
- har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere kvalitet av entititetsorienterte data
Generell kompetanse
Studenten
- har god kompetanse i bruk av digitale verktøy, teknologi og tjenester
- har god erfaring i samarbeid, arbeidsdeling, prosjektarbeid
- har evne til å formidle og diskutere faglige problemstillinger
Teaching and learning methods
Emnet er prosjektbasert, og studentene får kunnskap og ferdigheter ved å jobbe i grupper med et gjennomgående prosjekt hvor en samling bibliografiske poster berikes og videreutvikles til entitetsorientert data som skal kvalitetssikres og analyseres ved hjelp av visualiseringer og utprøving av data i et søkesystem. Arbeidsformene veksler mellom nettbaserte seminarer med forelesninger, diskusjoner og veiledning og selvstendig arbeid med utvikling av samlingen.
Course requirements
Godkjent på dekanfullmakt 22.05.12. Revisjon godkjent av studieutvalget 23.05.13. Redaksjonelle endringer foretatt 29.04.14. Siste revisjon godkjent av studieutvalget 11.05.17. Redaksjonelle endringer foretatt 19.06.17. Siste revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. november 2021. Gyldig fra høstsemesteret 2022.
OsloMet - storbyuniversitetet tildeler graden Bachelor i utviklingsstudier til studenter som gjennomfører det treårige bachelorprogrammet i utviklingsstudier (180 studiepoeng) ved universitetet. Dette påbyggingsemnet kan gå inn som del av graden. Studiet kan dessuten gi grunnlag for videre studier i Norge og utlandet.
Assessment
Studenter tatt opp på OsloMets bachelorstudium kan begynne på dette emnet såframt de har bestått de to eksamenene i første semester av bachelorstudiet, til sammen 30 studiepoeng.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om generell samfunnsteori vedrørende makt, ulikhet, politikk og motstand;
- har kunnskap om statlige og sivile organisasjonsformer i det Globale Sør;
- har kunnskap om sentrale teorier vedrørende internasjonale maktforhold og motstand mot disse maktforholdene med vekt på utviklingslands posisjon.
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive, analysere og forklare sentrale perspektiver på makt, ulikhet og motstand;
- kan beskrive, analysere og forklare sentrale perspektiver på nasjonale og regionale samfunnsorganiseringer og -dynamikker;
- kan beskrive, analysere og forklare sentrale perspektiver på internasjonale økonomisk-politiske maktforhold.
Generell kompetanse
Studenten
- kan syntetisere og sammenligne samfunnsteoretiske perspektiver med empiriske eksempler;
- kan analysere empiri i lys av teoretiske perspektiver;
- kan anvende teorier og analytiske perspektiver på kilder som nyheter og rapporter;
- kan bearbeide og presentere fagstoff på selvstendig vis;
- kan diskutere sentrale spørsmål vedrørende makt og politikk med medstudenter.
Grading scale
Studiet er et heltidsstudium over ett semester og blir bare tilbudt i høstsemesteret. Undervisningen består av forelesninger og seminarer oppdelt i tre temaer. Hvert forelesningstema avsluttes med et obligatorisk arbeidskrav, to ganger i gruppe, en gang individuelt.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.