Programplaner og emneplaner - Student
VBINF6300 Informasjonssøk og kildekritikk i bibliotekkontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information search and information evaluation in a library context
- Studieprogram
-
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium), enkeltemnerInformasjonssøk og kildekritikk i bibliotekkontekst
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom emnet tilegner kandidatene seg kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere i et stadig mer komplekst informasjonslandskap. Det innebærer å kunne søke etter og finne fram til relevant informasjon, men også å kunne vurdere informasjonen og aktuelle kilder på en kritisk måte og forstå teknologiens underliggende virkemåter og påvirkningskraft. I emnet diskuteres ulike typer informasjonskilder med eksempler fra blant annet vitenskapelig publisering og offentlig informasjon. Kildekritikk, medie- og informasjonskompetanse og teknologiutvikling innenfor søk og gjenfinning er sentrale tema i emnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kjennskap til ulike typer informasjonskilder
- har kunnskap om kildekritikk i en digital kontekst
- har kjennskap til relevante kildekritiske metoder og verktøy
- har innsikt i hvordan søkemotorer og ulike typer algoritmer påvirker kildeutvalg og eksponering av informasjon
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i søketeknologi og søketeknikker
- kan utvikle effektive søkestrategier
- kan kritisk evaluere kilder, både de man oppsøker og kilder til informasjon man ellers blir eksponert for
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende ulike typer søkesystemer og kritisk evaluere kilder
- kan utøve sin kritiske dømmekraft på forholdet mellom informasjonen man blir presentert for, avsenderens agenda og en helhetlig samfunnsforståelse
- har forståelse for etiske aspekter ved kildebruk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom videoforelesninger, diskusjoner, webinarer og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Delta i en diskusjon i emnets digitale læringsplattform med et individuelt innlegg (300 ord +/- 10 %) og minst to kommentarer til andres innlegg.
- Arbeidskrav 2: Forberedelse til semesteroppgaven: Levere en beskrivelse av tema (omfang ca. 1 side). Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og må godkjennes av faglærer.
- Arbeidskrav 3: Levere skriftlig utkast til semesteroppgaven (omfang 2-3 sider). Retningslinjer gis av faglærer.
Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 19000-24000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneoverlapp
Emnet har 7 studiepoengs overlapp med ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk.