Programplaner og emneplaner - Student
AKTF6000 Active dissemination in libraries Course description
- Course name in Norwegian
- Aktiv formidling i bibliotek
- Study programme
-
Active dissemination in librariesFurther Education in Library and Information Science (online)
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til formidlingsarbeid. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Emnet gir grunnleggende innsikt i retorikk som praktisk ferdighet og kommunikasjons teori med relevans for bokprat så vel som veilednings- og læresituasjoner. Emnet vektlegger formidling av ulike medier og sjangere igjennom formidlingspraksiser og diskuterer formidlingens rammer med et institusjonelt utgangspunkt og endret medielandskap.
Emnet undervises på norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan tekster og andre medieformer kan formidles til ulike brukergrupper
- har innsikt i teorier om kommunikasjon, samtaleformer, retorikk og veiledning
- har kunnskap om sjangrer innenfor skjønn- og faglitterære kategorier
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle muntlig, skriftlig og visuelt til ulike målgrupper
- kan planlegge og gjennomføre et formidlingsopplegg
- kan initiere samarbeid og samskaping i sitt formidlingsarbeid i bibliotek
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
- kan reflektere over praksis, og anvende teori på faglige problemstillinger
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Arbeid i mindre grupper på 2-3 studenter. Gruppen skal utarbeide en plan for et arrangement eller arrangements-serie. Planen skal inneholde arrangementets program, målgruppe, tematikk, forslag til mulige aktiviteter og ressurspersoner (for eksempel foredragsholdere noen en kan intervjue og eller andre). Planen skal være på maks 2 sider. Refleksjon om gjennomføring fra ide til sluttprodukt, målgrupper, kontekstforståelse m.m. skal gruppen presentere muntlig for de andre studentene. Hver presentasjon vil ta mellom 10-15 minutter.
Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil en side) på arbeidskrav 1 hos to grupper.
Arbeidskrav 3: Individuell muntlig presentasjon. Hver student skal presentere en faglig tekst (inntil 10 minutter) for medstudentene som utgangspunkt for faglig samtale. Teksten skal omhandle noe som knytter an til emnets tematiske innhold, for eksempel bibliotekenes formidlingspraksis og samfunnsmandat eller tekstsjangere.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Arbeidskravene i MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være godkjent for å kunne påbegynne emnet.
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi, patofysiologi i fødsel og barselsituasjoner
- kan drøfte hvordan fødsel og barseltid kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
- kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i føde- og barselomsorgen
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige, juridiske og etiske retningslinjer
- kan analysere og bruke aktuelle prosedyrer, metoder samt digitale og medisinsktekniske hjelpemidler
- kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og administrere ikke-medikamentell og medikamentell smertelindring under fødsel
- kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon under veiledning
- kan gi informasjon og veiledning tilpasset pasienters, brukeres og pårørendes helsekompetanse, herunder kunne kommunisere via profesjonell tolk
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å tilrettelegge for en respektfull, forutsigbar og fleksibel omsorg som ivaretar behovene til kvinnen, barnet og partneren
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å fremme en god ammestart, ta et selvstendig ansvar for å støtte og veilede i amming, samt ivareta og støtte de som ikke kan, eller ikke ønsker å amme
- kan analysere og anvende kunnskap om egen og andres rolle i ulike former for samarbeid
- kan kommunisere og samhandle med brukere og familier
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening/simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.