EPN-V2

VBINF6200 Bibliotekenes samfunnsansvar og demokratiske rolle Emneplan

Engelsk emnenavn
The democratic role and responsibility of libraries
Studieprogram
Bibliotekenes samfunnsansvar og demokratiske rolle
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium), enkeltemner
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

Forkunnskapskrav

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
  • har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
  • har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
  • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
  • kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle

Generell kompetanse

Studenten

  • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
  • kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, webinarer og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. 

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelse skal ha et omfang på 5 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
  • konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
  • tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
  • gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
  • FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
  • samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
  • ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
  • gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
  • identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
  • kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid

Vurderingsuttrykk

Fysiske samlinger på campus i Oslo på 2 dager hver, i tillegg til 2 digitale samlinger med organisert undervisning der det også vil bli gjort opptak som legges ut til deltakerne i læringsplattformen, og som vil være tilgjengelig i hele undervisningsperioden.

Samlingene er en blanding av forelesninger (inkludert eksperter fra næringslivet), og veiledet arbeid i grupper.

Sensorordning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)
  • inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk
  • omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk
  • god innsikt i korrekt kildehenvisning

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere en konkret og relevant problemstilling
  • gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt
  • gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
  • ta i bruk relevante metoder
  • innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte
  • forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder
  • formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål
  • reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt