Programplaner og emneplaner - Student
VBINF6200 Bibliotekenes samfunnsansvar og demokratiske rolle Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The democratic role and responsibility of libraries
- Studieprogram
-
Bibliotekenes samfunnsansvar og demokratiske rolleVidereutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium), enkeltemner
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer.
Forkunnskapskrav
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
- har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
- har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
- har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
- kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
- kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
- kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, webinarer og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelse skal ha et omfang på 5 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
- konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
- tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
- gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
- FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
- samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
- ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
- gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
- identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
- kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid
Vurderingsuttrykk
Fysiske samlinger på campus i Oslo på 2 dager hver, i tillegg til 2 digitale samlinger med organisert undervisning der det også vil bli gjort opptak som legges ut til deltakerne i læringsplattformen, og som vil være tilgjengelig i hele undervisningsperioden.
Samlingene er en blanding av forelesninger (inkludert eksperter fra næringslivet), og veiledet arbeid i grupper.
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)
- inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk
- omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk
- god innsikt i korrekt kildehenvisning
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere en konkret og relevant problemstilling
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt
- gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
- ta i bruk relevante metoder
- innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte
- forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder
- formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål
- reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt