Programplaner og emneplaner - Student
AKTF6000 Aktiv formidling i bibliotek Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Active dissemination in libraries
- Studieprogram
-
Aktiv formidling i bibliotekVidereutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Målgruppen for utdanningen er deg som ønsker å arbeide med helsefremmende tiltak og mennesker som er eller kan bli utsatt for sykdom eller helsesvikt. Som sykepleier vil du også møte de som er i livets siste fase.
Forkunnskapskrav
Undervisningen er organisert med nettsamlinger på videokonferansesystemet Zoom med oppstart etter arbeidstid kl 16. Det blir gjort opptak som gjør det mulig å spille av hele eller deler av samlingen i ettertid.
Nettsamlingene består av forelesninger av faglærere og gjesteforelesere fra bransjen i tillegg til at du og de andre studentene blir delt opp i "break-out rooms" der dere samarbeider om å løse relevante problemstillinger rettet mot næringen. Dere får også diskutere fagstoffet som er gjennomgått.
Du bruker Canvas som digital læringsplattform for å få informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.
Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan tekster og andre medieformer kan formidles til ulike brukergrupper
- har innsikt i teorier om kommunikasjon, samtaleformer, retorikk og veiledning
- har kunnskap om sjangrer innenfor skjønn- og faglitterære kategorier
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle muntlig, skriftlig og visuelt til ulike målgrupper
- kan planlegge og gjennomføre et formidlingsopplegg
- kan initiere samarbeid og samskaping i sitt formidlingsarbeid i bibliotek
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
- kan reflektere over praksis, og anvende teori på faglige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Arbeid i mindre grupper på 2-3 studenter. Gruppen skal utarbeide en plan for et arrangement eller arrangements-serie. Planen skal inneholde arrangementets program, målgruppe, tematikk, forslag til mulige aktiviteter og ressurspersoner (for eksempel foredragsholdere noen en kan intervjue og eller andre). Planen skal være på maks 2 sider. Refleksjon om gjennomføring fra ide til sluttprodukt, målgrupper, kontekstforståelse m.m. skal gruppen presentere muntlig for de andre studentene. Hver presentasjon vil ta mellom 10-15 minutter.
Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil en side) på arbeidskrav 1 hos to grupper.
Arbeidskrav 3: Individuell muntlig presentasjon. Hver student skal presentere en faglig tekst (inntil 10 minutter) for medstudentene som utgangspunkt for faglig samtale. Teksten skal omhandle noe som knytter an til emnets tematiske innhold, for eksempel bibliotekenes formidlingspraksis og samfunnsmandat eller tekstsjangere.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge reglene for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
The course introduces students to basic economic theories of how labour market functions and the policy implications. It will also present empirical methods used in the current literature to analyse the roles of market institutions and policy interventions of various kinds. Topics include market equilibrium in competitive and non-competitive labour markets, human capital, unemployment, job search, migration, discrimination and collective bargaining.
Language of instruction is Norwegian.