Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er et 3-årig studium som tilbys på fulltid og utgjør 180 studiepoeng.
Bachelorprogrammet gjennomføres av studenter som har fått opptak til 3-årig bachelorstudium, og for studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium (bachelor + master), siviløkonom. For studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium, se også programplan for masterprogrammet.
Studenter som har gjennomført bachelorstudiet, vil ha grunnleggende kunnskaper innenfor det økonomisk-administrative fagområdet, og vil være kvalifisert for å gå direkte ut i arbeidslivet innen et bredt spekter av ulike stillinger både i privat og offentlig sektor.
På bachelorstudiet velger studenten våren før 3. studieår profil, som utgjør fordypningen i studieløpet. Studenten kan velge mellom følgende fem profiler:
Regnskap
Samfunnsøkonomi
Finans
Strategi og ledelse
Internasjonal utveksling
I profilen Regnskap får studenten kompetanse innen regnskapsfag, skatte- og avgiftsrett og rettslære. Studenten får også god kompetanse innen andre økonomisk-administrative områder. Profilen følger anbefalt plan for bachelor i økonomi og administrasjon – profilering regnskapsfører, vedtatt av UHR-Økonomi og administrasjon 22.06.2023.
Fra 1.1.2025 gjelder krav til tre års praksis, hvorav to år fra godkjent regnskapsforetak, for søkere med bachelorgrad med profil regnskap, for å kunne få godkjenning som statsautorisert regnskapsfører (jf. Finanstilsynets informasjon om hvilke krav som må oppfylles).
I profilen Samfunnsøkonomi får studenten inngående kunnskaper om sentrale samfunnsøkonomiske temaer som konkurranse og markeder, økonomisk fordeling, betydningen av internasjonal handel og konjunkturer – og hvordan dette kan påvirkes gjennom politikk. Studenten lærer også om sammenhengene mellom viktige makroøkonomiske variabler og hvordan de kan bruke modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål.
I profilen Finans utvikler studenten kompetanse om foretakets finansierings- og investeringsutfordringer. Studenten får kunnskaper om valg av kapitalstruktur, eierstyring og interessekonflikter, og etiske problemstillinger som inngår i økonomiske beslutninger. Studenten får også kunnskap om internasjonale finansmarkeder og lærer hvordan man analyserer og verdivurderer ulike finansielle instrumenter.
I profilen Strategi og ledelse tilegner studenten seg kompetanse og ferdigheter innen fagfeltet, samt mer fagspesifikke kompetanser og ferdigheter innenfor fagområder som er viktige for forretningsutvikling – som innovasjon, markedsføring, og kommunikasjon. Studenten jobber med tidsaktuelle problemstillinger som er tett på næringsliv og samfunn, der studenten får innsikt i å løse konkrete utfordringer. Dette bidrar til at studenten utvikler en kombinasjon av analytiske og kreative ferdigheter som utfyller hverandre.
I profilen Internasjonal utveksling tilegner studenten seg kompetanse, kunnskaper og ferdigheter fra studieprogrammets emner i kombinasjon med internasjonal utveksling. I tillegg til de fagspesifikke læringsutbyttene fra emnene som velges ved vertsuniversitetet, utvikler og forbedrer studenten sine kommunikasjons-, språk- og interkulturelle ferdigheter. Disse ferdighetene er høyt verdsatt blant fremtidige arbeidsgivere.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i økonomi og administrasjon. Gradens engelske tittel er Bachelor of Business Administration and Economics. Hvilken profil man har valgt, fremkommer på vitnemålet.
Programplanen oppfyller minimumskrav for bachelorstudium i økonomi og administrasjon, slik de er vedtatt av UHR-ØA i 2018.
Målgruppe
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse og tilsetting som yrkesfaglærer, faglærer, faglig leder eller instruktør i videregående opplæring. Tilsetting må dokumenteres med signert arbeidsavtale el. fra arbeidsgiver. Andre tilsatte i videregående opplæring kan tas opp dersom det er ledige plasser.
Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:
1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
- minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Opptakskrav
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har kunnskap om fagets funksjon og plass i samfunnet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan forklare komplekse prosesser i eget yrke, og kritisk vurdere gode løsninger i et bærekratsperspektiv
- kan vurdere yrkesfagets muligheter og behov for en samfunnstjenlig utvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre komplekst yrkesfaglig arbeid innen eget yrkesområde i et bærekraftperspektiv
- anvende kunnskaper om bærekraft i eget yrkesfaglige arbeid og i egen undervisning
- kritisk vurdere bærekraftperspektiver i eget yrke og egen undervisning
- gjennomføre og dokumentere evaluerings- og utviklingsarbeid som grunnlag for langsiktig bærekraftig fagutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende forskning som grunnlag for vurdering av komplekse arbeider i eget yrke og eget lærefag/yrkesområde i et virksomhets- og bærekraftig samfunnsperspektiv undervisning
- bidra til en samfunnstjenlig fagutvikling, sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- vurdere og ta hensyn til etiske perspektiver ved bærekraft i eget fagområde og undervisning
Læringsutbytte
En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
-
har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:
- har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvordan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
- har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
- har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
- kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
- evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
- kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
- kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
- kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis
Generell kompetanse
Kandidaten
- er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
- viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
- forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
- har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
- kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
- har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
- skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og oppgaveskriving individuelt og i grupper. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.
Internasjonalisering
Studenter kan dra på utveksling i 5. semester. Studenter som drar på utveksling, får profilen Internasjonal utveksling. Emnene som tas ved den utenlandske institusjonen, må forhåndsgodkjennes av instituttet.
Flere av studieprogrammets emner undervises på engelsk og benytter engelsk pensummateriell. I disse emnene er det lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. De norske og internasjonale studentene vil arbeide sammen om oppgaver basert på både norske og internasjonale cases, og vil gjennom dette arbeidet opparbeide kompetanse og ferdigheter i å forstå internasjonale forhold og perspektiver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.
Vurdering og sensur
Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.
Kalkulatorreglement
Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter
- Kalkulatoren tillates ikke koblet på strømnett
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.