Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1001 Markedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygninger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan et tjenestedominant perspektiv gir en bedre forståelse av verdiskapning
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- jobbe systematisk med analyse som grunnlag for å ta beslutninger
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Fem milepelsmøter for prosjektet, i plenum eller gruppevis.
- Én laboratorie-oppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. fem til ti sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
-
Vurdering og eksamen
Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på 3-5 studenter som teller 30%. Skriftlig rapport på 20-30 sider, prosess og presentasjon vurderes. Mulighet for individuell karaktersetting hvis ulik arbeidsinnsats kan dokumenteres, eller ulikt kunnskapsnivå om rapportens innhold fremgår av presentasjonen.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensdel 1): Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2): Alle.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Del 1 En intern sensor.
Del 2 En intern sensor.
Ekstern sensur brukes jevnlig.
-
Emneansvarlig
Mehrdad Rabani