EPN-V2

ØAADM1001 Markedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygninger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
    • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
    • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan et tjenestedominant perspektiv gir en bedre forståelse av verdiskapning
    • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
    • kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
    • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
    • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
    • ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
    • forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
    • jobbe systematisk med analyse som grunnlag for å ta beslutninger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

    • Fem milepelsmøter for prosjektet, i plenum eller gruppevis.
    • Én laboratorie-oppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. fem til ti sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
  • Vurdering og eksamen

    Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

    Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på 3-5 studenter som teller 30%. Skriftlig rapport på 20-30 sider, prosess og presentasjon vurderes. Mulighet for individuell karaktersetting hvis ulik arbeidsinnsats kan dokumenteres, eller ulikt kunnskapsnivå om rapportens innhold fremgår av presentasjonen.

    Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

    Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamensdel 1): Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

    Eksamensdel 2): Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Del 1 En intern sensor.

    Del 2 En intern sensor.

    Ekstern sensur brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Mehrdad Rabani