Programplaner og emneplaner - Student
Economics and Business Administration, 1-year Programme Programme description
- Programme name, Norwegian
- Årsstudium i økonomi og ledelse
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Årsstudium i økonomi og ledelse gir grunnleggende kunnskaper i de mest sentrale økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt, og er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Formålet med årsstudiet er å gi en innføring i økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt. Emnene som tilbys i studiet er bedriftsøkonomiske emner, samfunnsøkonomi, emner innen organisasjon og ledelse, jus og markedsføring.
Årsstudiet består av emner som tilbys på 1. og 2. studieår i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.
Target group
Målgruppen for studiet er studenter som ønsker bred og grunnleggende kompetanse innenfor økonomisk-administrative fag. Årsstudiet egner seg både for de med en annen bachelorutdanning, for de som allerede er i arbeid, og for de uten tidligere høyere utdanning.
Admission requirements
For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.
Learning outcomes
En kandidat som har bestått årsstudiet i økonomi og ledelse skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap i bedriftsøkonomisk analyse
- har oversikt over andre sentrale økonomisk-administrative emner som samfunnsøkonomi, organisasjon, markedsføring og rettslære
- kjenner til de mest grunnleggende økonomiske problemstillinger og utviklingsarbeidsom er relevant innenfor deler av det økonomisk-administrative fagområde
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende den faglige kunnskapen til å løse praktiske oppgaver innen regnskap,markedsføring og rettslære
- kan oppdatere og videreutvikle sin kunnskap innenfor det økonomisk-administrativefagområde
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan se kunnskapen i sammenheng og anvende den på en relevant måte i økonomiskadministrative oppgaver
- har innsikt i relevante fagområder og yrkesetiske problemstillinger
- kan reflektere og begrunne sine valg i en faglig kontekst
Content and structure
This programme description was prepared by OsloMet;pursuant to the National Curriculum Regulations for Engineering Education, adopted by the Ministry of Education on 18 Mai;2018.
The Norwegian Qualifications Framework for Higher Education, which was adopted by the Ministry of Education and Research on 20 March 2009, provides an overview of the overall learning outcomes defined in terms of the knowledge, skills and general competence candidates are expected to have achieved after completing the degree programme. The learning outcomes described in the programme description have been prepared in accordance with the National Curriculum Regulations and the Qualifications Framework.
The purpose of the programme is to provide students with a broad theoretical and practical background. Knowledge of biotechnology will be based on a general chemistry platform and thorough training in chemical analysis techniques, which will give the students flexibility in terms of their choice of career and further studies.
Biotechnology is sometimes referred to as the new global growth industry. Great progress has been made in biotechnology, especially in connection with medical diagnostics, forensic analyses, treatment of illnesses, production processes (beer, wine, yoghurt and cheese), animal feed, biological water treatment, the utilisation of enzymes in technical processes, for example in biodiesel and petrol production, and waste management.
An education in biotechnology and chemistry provides opportunities to take part in exciting developments in the food processing industry, pharmaceutical industry, chemical industry, and the aquaculture and fisheries industry. The education can also provide opportunities for jobs relating to R&D activities at several research institutions and in various research communities.
Possible work areas also include the operation of water treatment facilities, analyses of polluting emissions and mapping of the damaging effects of such pollution on people, animals and nature. The broad chemistry background this programme provides will also enable candidates to work in the industrial production of glue, paint and varnish, detergents and petroleum products.
Further education
The bachelor’s degree programme in Biotechnology and Applied Chemistry has one programme option:
- Biotechnology
It is a three-year programme, and candidates who have completed the programme will be awarded the degree Bachelor of Biotechnology and Applied Chemistry.
There are a number of further education options for candidates with a bachelor’s degree in engineering. Many students go on to take a master’s degree in technology at OsloMet;(for example at the Faculty of Health Sciences), NTNU, UMB, UiO or other Norwegian and foreign universities.
1st year of study
Teaching and learning methods
The programme is aimed at applicants who have a background in natural science and wish to take higher education in an engineering field. Applicants without a natural science background can apply for admission to OsloMet's;introductory course ( Forkurs) or three-semester scheme ( Tre-termin) to qualify for the engineering programmes. See OsloMet’s website:; www.oslomet.no/
Work requirements
The Higher Education Entrance Qualification/prior learning and work experience and Mathematics R1+R2 and Physics 1. An introductory course or qualifications from a technical college under previous systems are sufficient to meet the qualification requirements. Applicants with qualifications from a technical college pursuant to the Act relating to Tertiary Vocational Education (2003) only need to take Mathematics R1+R2 and Physics 1.
Reference is made to the Regulations concerning Admission to Higher Education,https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-06-13
Assessment
Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.
Kalkulatorreglement
Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.