Programplaner og emneplaner - Student
BAL2300 Samfunnsøkonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Economics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en innføring i samfunnsøkonomiske temaer. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og økonomisk politikk vil også være sentralt. I makroøkonomi studeres hele økonomien under ett. Kurset vil gi innsikt i hvilke faktorer som påvirker et lands økonomiske forhold, og hvordan myndighetene kan påvirke landets økonomiske situasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale problemstillinger i samfunnsøkonomi
- hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
- produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
- makroøkonomiske begreper og sammenhenger
- fordeler og ulemper ved ulike typer økonomisk politikk
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere økonomiske spørsmål
- bruke enkle samfunnsøkonomiske modeller til å analysere aktørenes tilpasning i økonomien
- vurdere hvordan ulike typer politikk påvirker samfunnets ressursutnyttelse og bærekraft
- gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i økonomiske spørsmål
- kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
- kan kritisk vurdere utsagn om samfunnsøkonomiske sammenhenger og bruk av økonomiske modeller
Arbeids- og undervisningsformer
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse tilsvarende omtrent en halv eksamensoppgave.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få økt forståelse av fagstoffet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Digital kalkulator blir tilgjengeliggjort i eksamenssystemet. Det er ikke tillatt å ha med egen kalkulator.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Jørgen Modalsli