EPN-V2

ØABED1100 Bedriftsøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Managerial Accounting I
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Anbefalte forkunnskaper

    All the exam papers will be assessed by an internal examiner. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by an external examiner. An external examiner will also be used when there is doubt about whether an exam paper should be awarded a pass grade. The grades awarded to exam papers assessed by the external examiner will be used to determine the level of all exam papers.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
    • kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
    • kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
    • kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
    • kunnskaper om kostnads-, resultat- og volumanalyser
    • kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
    • stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette
    • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
    • gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
    • gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
    • gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
    • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
    • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
    • utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
    • gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    None.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Knowledge

    The student will have knowledge of:

    • The development of the EU and the EEA, and their main principles and aims
    • Fundamental topics of EU/EEA law such as sources of law, decision making-processes, political institutions, etc.
    • Topical issues such as the effects of EU law in the national legal systems and Norway's relationship with the European Union

    Skills

    The student will be able to:

    • Understand the scope of the European integration process
    • Illustrate how the decision-making processes within the EU/EEA dimension work
    • Identify and utilize legal sources of EU/EEA law
    • Solve basic issues of EU/EEA law independently
    • Discuss critically the connection between the EU and the Norwegian legal systems

    General competence

    The student will be able to:

    • Reflect and write on topics such as legal sources, political institutions, etc., and on the relationship between national and supranational legal systems
    • Use English legal terminology connected to the topics studied
  • Vurdering og eksamen

    The course is based on lectures, group work, homework assignments, and literature.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    None.

  • Vurderingsuttrykk

    A written digital examination of four hours. The students must write their exam in English.

  • Sensorordning

    • Dictionary (English-Norwegian, English-foreign language)
    • Legal documents: TEU, TFEU, the EEA Agreement, directives, regulations, decisions of the Courts, etc.

    Books and slides are not allowed.

  • Emneansvarlig

    A grade scale with five grades from A to E for pass and F for fail is used as the assessment form.