Programplaner og emneplaner - Student
ØABED1100 Managerial Accounting I Course description
- Course name in Norwegian
- Bedriftsøkonomi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and AccountingEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
- kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
- kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
- kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- kunnskaper om kostnads-, resultat- og volumanalyser
- kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses
Ferdigheter
Studenten kan
- forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
- stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette
- fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
- gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
- gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
- gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
- foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
- utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
- gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer
Teaching and learning methods
Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: Studenten må gjennomføre digitale prøver og få godkjent minst 4 av 6 prøver. Prøvene er fordelt utover semesteret. Fra prøven aktiveres gis studentene inntil én uke på å fullføre prøven. Hver prøve vil ha et omfang på inntil 2 timer. Studenten har 3 forsøk på å bestå hver prøve, og resultatet gis automatisk ved prøvens slutt. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.
Formålet med arbeidskravet er å forberede studentene til eksamen og arbeidslivet ved å gi dem relevant trening i oppgaveløsning i Excel.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav
Grading scale
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene imarkedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Examiners
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, seminarer, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og deltakelse i simuleringsspill.
Course contact person
Det er ett arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. En del av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det vil være tre forelesninger med obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet). For å få godkjent arbeidskravet må studenter delta i spillet på 2 av de 3 obligatoriske forelesningene. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.