Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK1100 Makroøkonomi I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Macroeconomics I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kurset gir en innføring i emner innenfor makroøkonomi. I makroøkonomi studeres økonomien under ett. Her fokuseres det på de totale økonomiske størrelsene i økonomien, så som samlet produksjon, samlet konsum, arbeidsledighet, inflasjon, renter mm. Et sentralt tema er hvordan slike størrelser måles, og hva de forteller om den økonomiske situasjonen i et land. Konjunkturbevegelser og makroøkonomisk politikk er hovedtema i kurset.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Kurset bygger på Matematikk I og Mikroøkonomi I.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike problemstillinger i makroøkonomi
- måling i makroøkonomi og nasjonalregnskapet
- teorier innenfor kortsiktige makroøkonomiske temaer som konjunktursvingninger og stabiliseringspolitikk
- teorier innenfor langsiktige makroøkonomiske temaer som strukturell arbeidsledighet
- hva som bestemmer inflasjon og hvordan økonomisk politikk kan påvirke inflasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for makroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
- analysere sammenhenger mellom ulike makroøkonomiske størrelser
- analysere formelt hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke den økonomiske aktiviteten og nominelle størrelser som priser og inflasjon
- gjøre rede for behovet for økonomisk politikk for å sikre effektiv ressursbruk
Generell kompetanse
Studenten kan
- følge økonomiske resonnementer knyttet til makroøkonomi
- analysere hvordan økonomisk politikk kan stabilisere økonomien
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1: Presentasjon av poster (veggavis) 2x A2 på et oppgitt tema, gjennomføres i gruppe. Formålet er å få øvelse i forskningsformidling. Hverandrevurdering. Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav 2: Fagnotat om skolehistoriske perspektiv, omfang 1 000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet er å få innsikt i skolehistoriske perspektiv og se disse i forhold til aktuell utdanningspolitikk.
Arbeidskrav 3: Beskrivelse og vurdering av egen utvikling av læreridentitet og pedagogisk grunnsyn- med bakgrunn i studentens praksismappe. Digital framstilling. Ca.10 min presentasjon, gjennomføres individuelt. Formålet er at studentene skal reflektere over egen utvikling av læreridentitet gjennom studiet.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
6 timers hjemmeeksamen uten tilsyn.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurderingsuttrykk
Eksamen bedømmes av en interne og en ekstern sensor.
Sensorordning
Tema 1: Skolen i samfunnet
- skolen i et historisk perspektiv
- skolen som organisasjon
- teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring
Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse
- læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
- læreplan i et komparativt perspektiv
- kritisk analyse
Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen
- læreren i det profesjonelle felleskapet
- pedagogisk utviklingsarbeid
- innovasjonsarbeid
- lærerrollen i endring
Tema 4: Den profesjonelle lærer
- utvikling av lærerprofesjonalitet
- analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
- sosial og relasjonell kompetanse
- profesjonsetiske spørsmål
Emneansvarlig
Anders Kjelsrud
Emneoverlapp
ØASØK1100 overlapper 2,5 sp med BAL2300.