Programplaner og emneplaner - Student
ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Accounting and Excel
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom dette emnet oppøver studentene kunnskaper og evner innenfor Grunnleggende årsregnskap med Excel, slik at de selv kan føre et enkelt regnskap. Etter fullført emne skal de videre kunne gjøre rede for årsregnskapets innhold, regnskapsprinsipper og vurderingsregler, og de skal kunne analysere og vurdere en bedrifts økonomiske resultat og stilling.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
- kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
- grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
- kjennskap til standard kontoplan
- kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
- kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av Excel
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
- komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse
- bokføre de mest vanlige transaksjoner
- foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
- forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
- foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
- stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
- behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
- gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
- beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet
Generell kompetanse
Studenten kan
- utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse
- forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse
Arbeids- og undervisningsformer
None.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The student should have the following learning outcomes upon successful completion of the course:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge and insight about different IR evaluation approaches
- advanced knowledge about central concepts, models, and methods for IIR evaluation and user studies
- advanced knowledge about how to conduct IIR evaluation and user studies
Skills
The student can
- reflect on central models and methods for IIR evaluation and user studies
- assess relevant methods, and combinations of these, for IIR evaluation and user studies
- identify and compare key evaluation concepts for IIR evaluation and user studies
- use advanced knowledge on central concepts, models, and methods to conduct IIR evaluation and user studies
General competence
The student is able to
- disseminate and give an account of different IR evaluation approaches
- analytically assess relevant methods, and combinations of these, for IIR evaluation and user studies
- independently design, plan, and conduct different types of IIR evaluations and user studies
Vurdering og eksamen
Lectures, dialog-based teaching in the form of class discussions based on "week assignments", group work, and student presentations.
The student conducts an empirical study based on the course (in the form of a pilot study).
The empirical study can be made individually, or in groups of 2-3 students.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Term paper: All written aids are allowed as long as the source reference rules are followed.
Oral examination: Texts from syllabus, course notes, and presentation notes are permitted at the oral exam.