EPN-V2

ØAMET1000 Matematikk I Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics I
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Anbefalte forkunnskaper

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Algebra og funksjonslære, med vekt på algebraens og funksjonslærens didaktikk:

  • Prealgebra og tidlig algebra
  • Ulike innfallsvinkler til algebra
  • Funksjonsbegrepet
  • Bruk av representasjonsformer og sammenhenger mellom ulike representasjonsformer
  • Formelle og uformelle løsningsmetoder for likninger
  • Diagnostiske oppgaver innen algebraisk tenkning
  • Elevtankeganger innenfor algebraisk tenkning

Begrunnelse, argumentasjon og bevis:

  • Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen, spesielt innenfor algebraisk tenkning.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
  • analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
  • analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
  • analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
  • løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
  • anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning

Arbeids- og undervisningsformer

Tre timer forelesninger i plenum per uke. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Undervisningen starter etter at forkurset i matematikk er avsluttet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Vurderingsuttrykk

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om elevers danning i et pluralistisk samfunn
  • har inngående kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier
  • har inngående kunnskap om dialogisk undervisning og fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
  • har forskningsbasert kunnskap om mobbing og krenkelser
  • har kunnskap om overganger i skoleløpet

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 1-7 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
  • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og skolens verdigrunnlag til å analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing og krenkelser
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeid med elevers livsmestring i et folkehelseperspektiv
  • kan kritisk drøfte skolens og lærerens ansvar og oppgaver i lys av rettighetene til urfolk, nasjonale minoriteter, og andre minoriteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier til å styrke elevens læringsprosess
  • kan identifisere og analysere utfordringer og ressurser i skolehverdagen i en pluralistisk skole