Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET1000 Matematikk I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Anbefalte forkunnskaper
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Algebra og funksjonslære, med vekt på algebraens og funksjonslærens didaktikk:
- Prealgebra og tidlig algebra
- Ulike innfallsvinkler til algebra
- Funksjonsbegrepet
- Bruk av representasjonsformer og sammenhenger mellom ulike representasjonsformer
- Formelle og uformelle løsningsmetoder for likninger
- Diagnostiske oppgaver innen algebraisk tenkning
- Elevtankeganger innenfor algebraisk tenkning
Begrunnelse, argumentasjon og bevis:
- Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen, spesielt innenfor algebraisk tenkning.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
- analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
- analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
- analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
- løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
- anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning
Arbeids- og undervisningsformer
Tre timer forelesninger i plenum per uke. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Undervisningen starter etter at forkurset i matematikk er avsluttet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om elevers danning i et pluralistisk samfunn
- har inngående kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier
- har inngående kunnskap om dialogisk undervisning og fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
- har forskningsbasert kunnskap om mobbing og krenkelser
- har kunnskap om overganger i skoleløpet
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 1-7 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
- kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
- kan anvende forskningsbasert kunnskap og skolens verdigrunnlag til å analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing og krenkelser
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeid med elevers livsmestring i et folkehelseperspektiv
- kan kritisk drøfte skolens og lærerens ansvar og oppgaver i lys av rettighetene til urfolk, nasjonale minoriteter, og andre minoriteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier til å styrke elevens læringsprosess
- kan identifisere og analysere utfordringer og ressurser i skolehverdagen i en pluralistisk skole