Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK1000 Mikroøkonomi I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Microeconomics I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
DAPE1400
Anbefalte forkunnskaper
Kurset bygger på emnet Matematikk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
- kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bl.a. priser og inntekt
- kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
- kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse og monopol
- kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
- kunnskap om samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
- analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
- illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
- gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
- illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere etterspørsel og tilbud i ulike markeder
- følge økonomiske resonnementer, for eksempel innholdet i faglige utredninger.
- delta i samfunnsfaglige diskusjoner om offentlige reguleringer og tiltak
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Midtveis i emnet får studentene utlevert en oppgave med et omfang som tilsvarer en 4 timers eksamen.
Formålet med arbeidskravet er å sikre at studentene behersker de grunnleggende begrepene innenfor mikroteori før mer anvendt teori introduseres.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
Emnet tar utgangspunkt i den profesjonelle beslutningstakerens dilemmaer konfrontert med handlingers konsekvenser for andre mennesker eller institusjoner, og andres forventninger til beslutningstakerens atferd. Emnet er bygget på kunnskaper om moralske, økonomiske og politiske verdier sett opp mot normative krav om profesjonalitet, samfunnsansvar og bærekraft, og skal gi ferdigheter og innsikt i hvordan personlig ansvar kan utøves.
Undervisningsspråk er norsk.
Sensorordning
Microeconomics takes as its starting point the individual consumer and the individual company to explain how an advanced market economy, such as the Norwegian one, works. Knowledge of microeconomic theory is essential to be able to analyze questions about regulation of markets, design of the tax system, the necessity of public measures, the importance of uncertainty for decisions etc.
In the first part of the course, we go through theory for consumers' choice of work, leisure, savings and consumption composition. We also look at how uncertainty affects these choices. Furthermore, we take up the theory of companies' behavior. Here, the focus is on the companies' choice of input factors, production volume and price. Finally, the theories for consumer and business adaptation are combined into a theory of markets. Here, we study the market forms of perfect competition and monopolistic competition.
In the second part of the course, we analyze public goods, the need to collect taxes as well as the socio-economic costs of collecting taxes. We also study positive and negative externalities, and briefly go into how the authorities can correct for these in order to improve the functioning of the market. We also look at economies of scale that give rise to falling average costs, and how so-called natural monopolies can be regulated.
Language of instruction is English.