EPN-V2

Economics and Business Administration, 1-year Programme Programme description

Programme name, Norwegian
Årsstudium i økonomi og ledelse
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Årsstudium i økonomi og ledelse gir grunnleggende kunnskaper i de mest sentrale økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt, og er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Formålet med årsstudiet er å gi en innføring i økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt. Emnene som tilbys i studiet er bedriftsøkonomiske emner, samfunnsøkonomi, emner innen organisasjon og ledelse, jus og markedsføring.

    Årsstudiet består av emner som tilbys på 1. og 2. studieår i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

  • Target group

    Målgruppen for studiet er studenter som ønsker bred og grunnleggende kompetanse innenfor økonomisk-administrative fag. Årsstudiet egner seg både for de med en annen bachelorutdanning, for de som allerede er i arbeid, og for de uten tidligere høyere utdanning.

  • Admission requirements

    For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

  • Learning outcomes

    En kandidat som har bestått årsstudiet i økonomi og ledelse skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har grunnleggende kunnskap i bedriftsøkonomisk analyse
    • har oversikt over andre sentrale økonomisk-administrative emner som samfunnsøkonomi, organisasjon, markedsføring og rettslære
    • kjenner til de mest grunnleggende økonomiske problemstillinger og utviklingsarbeidsom er relevant innenfor deler av det økonomisk-administrative fagområde

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan anvende den faglige kunnskapen til å løse praktiske oppgaver innen regnskap,markedsføring og rettslære
    • kan oppdatere og videreutvikle sin kunnskap innenfor det økonomisk-administrativefagområde
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan se kunnskapen i sammenheng og anvende den på en relevant måte i økonomiskadministrative oppgaver
    • har innsikt i relevante fagområder og yrkesetiske problemstillinger
    • kan reflektere og begrunne sine valg i en faglig kontekst
  • Content and structure

    Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av åtte emner som hver har et omfang på 7,5 studiepoeng, unntatt emnet BAL2300 Samfunnsøkonomi som har et omfang på 10 studiepoeng. BAL2300 overlapper ØASØK1100 Makroøkonomi I med 2,5 studiepoeng. Overlapp innebærer at studentene får godkjent 5 studiepoeng av ØASØK1100, slik at de totalt får 60 studiepoeng i sitt årsstudium.

    Studiet tilbys som et heltidsstudium over ett studieår.

    Studentene følger i 1. semester:

    • ØAADM1001 Markedsføring
    • ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
    • ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel
    • BAL2300 Samfunnsøkonomi

    Studentene følger i 2. semester:

    • ØAADM1100 Organisasjonspsykologi
    • ØABED1100 Bedriftsøkonomi med IKT
    • ØASØK1100 Makroøkonomi I
    • ØAJUR2100 Rettslære

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Design og kommunikasjon i digitale medier er en praktisk-estetisk utdanning som gir kunnskap om digitale medier og visuell kommunikasjon.

    Digitale medier har stor betydning for samfunnsutviklingen ved at de i stadig tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Studiet skal sette studentene i stand til å utforme og formidle budskap i en moderne medieverden.

    Studiet er beregnet på studenter som ønsker å utvikle skapende evner, visuell kompetanse og praktisk-estetiske ferdigheter innen digitale medier. I studiet skal studentene tilegne seg grunnleggende design- og kommunikasjonsprinsipper. Studentene skal lære å mestre digitale verktøy. De lærer kreativ tenkning og problemløsning individuelt og i grupper, noe som gjør dem mer konkurransedyktige i dagens arbeidsmarked, uansett karrierevei.

    Studiet har et omfang på 60 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium med undervisning fordelt over to år. Studiet er bygget opp av fire emner som hver har et omfang på 15 studiepoeng.

    Årsstudiet gir som selvstendig enhet ingen grad, men kan gi innpass for emner eller inngå som deler i relevante bachelorstudier.

  • Work requirements

    Studiet retter seg mot søkere med teknisk-, kunstnerisk- eller kulturbakgrunn som ønsker kompetanse i digital visuell kommunikasjon, som informasjonsmedarbeidere, bibliotekarer, kulturarbeidere, lærere i grunnskole og videregående skole, høgskole og universitet, illustratører og kunstnere. Studiet er av betydning for medierelevant arbeid i offentlig og privat sektor.

  • Assessment

    Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.