EPN-V2

ØAADM2100 Understanding Organizations Course description

Course name in Norwegian
Organisasjonsforståelse
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten viser:

  • ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv
  • god anvendelse av gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske løsninger
  • ferdigheter til å gå gjennom vitenskapelig litteratur samt forstå pågående forskning og utvikling innen problemstillingen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beherske egnede metoder og verktøy
  • formidle funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
  • utføre en ingeniøroppgave på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kompetanse til å kvalitetssikre resultatene og analysere resultatene kritisk
  • kompetanse til å jobbe på en selvstendig, kreativ og innovativ måte
  • kompetanse til å vurdere teknologiske løsninger når det gjelder miljø, samfunn og økonomi
  • kompetanse til å arbeide i et team når det gjelder planlegging og gjennomføring av oppgave

Learning outcomes

After completing this course, the student will have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student is familiar with fundamental concepts in programming, with a focus on procedural and object-oriented programming. Although the student primarily programs in Java, it is expected that they can transfer their knowledge to other imperative programming languages.

Skills

The student is able to work with the following programming constructs in Java:

  • Operators and types
  • Control structures
  • Functions (procedures) and methods
  • Tables (Arrays)
  • Classes, constructors, and references
  • Inheritance and polymorphism

General Competence

The student is familiar with:

  • Basic principles of program structure
  • The relationship between programming languages and software development
  • Concepts related to code quality and readability

Teaching and learning methods

Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

1) Ingen

2) Alle

Grading scale

Å være engelsklærer:

  • Språklæringsteorier, strategier og metoder
  • Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • Engelsk i Norge og verden
  • Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
  • Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • Innføring i engelsk språk og struktur
  • Innføring i tekst og kultur
  • Vurdering av og for læring
  • Engelsklæreren som språkmodell

Examiners

Del 1) To interne sensorer.

Del 2) En intern sensor.

Course contact person

Daniel Bjerkan