Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM2100 Understanding Organizations Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonsforståelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and AccountingEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
- har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
- har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
- kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten viser:
- ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv
- god anvendelse av gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske løsninger
- ferdigheter til å gå gjennom vitenskapelig litteratur samt forstå pågående forskning og utvikling innen problemstillingen
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske egnede metoder og verktøy
- formidle funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
- utføre en ingeniøroppgave på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon
Generell kompetanse
Studenten har:
- kompetanse til å kvalitetssikre resultatene og analysere resultatene kritisk
- kompetanse til å jobbe på en selvstendig, kreativ og innovativ måte
- kompetanse til å vurdere teknologiske løsninger når det gjelder miljø, samfunn og økonomi
- kompetanse til å arbeide i et team når det gjelder planlegging og gjennomføring av oppgave
Learning outcomes
After completing this course, the student will have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student is familiar with fundamental concepts in programming, with a focus on procedural and object-oriented programming. Although the student primarily programs in Java, it is expected that they can transfer their knowledge to other imperative programming languages.
Skills
The student is able to work with the following programming constructs in Java:
- Operators and types
- Control structures
- Functions (procedures) and methods
- Tables (Arrays)
- Classes, constructors, and references
- Inheritance and polymorphism
General Competence
The student is familiar with:
- Basic principles of program structure
- The relationship between programming languages and software development
- Concepts related to code quality and readability
Teaching and learning methods
Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
1) Ingen
2) Alle
Grading scale
Å være engelsklærer:
- Språklæringsteorier, strategier og metoder
- Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- Engelsk i Norge og verden
- Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
- Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- Innføring i engelsk språk og struktur
- Innføring i tekst og kultur
- Vurdering av og for læring
- Engelsklæreren som språkmodell
Examiners
Del 1) To interne sensorer.
Del 2) En intern sensor.
Course contact person
Daniel Bjerkan