EPN-V2

ØAADM1001 Marketing Course description

Course name in Norwegian
Markedsføring
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav

  • Required preliminary courses

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om metoder for studier av mediebruk i dagens hybride medielandskap, med vekt på fragmentering, digitalisering og opplevde fellesskap
    • avanserte innsikter i resepsjonsteori og -studier, som publikums mediekritikk, mediemotstand, offentlig tilknytning og deltakelse
    • innsikt i ulike teknikker og metoder i medieproduksjoners brukerinvolvering og målgruppeplanlegging, som for eksempel brukermedvirkende metoder med lokal tilpasning, brukermedvirkende metoder med fremtidsperspektiv, scenarieskriving og visualiseringsteknikker for involvering av brukere.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjøre grundige og selvstendige analyser av mediebruk og resepsjon hos ulike publikum- og brukergrupper
    • gjennomføre en brukerinvolverende prosess og ta valg mellom ulike brukerinvolveringsteknikker og -metoder for best å møte målgruppen, tilrettelegge prosessen og artikulere resultat.

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • inngående kjennskap til hvordan forholdet mellom produksjon og bruk av medieinnhold har utviklet seg
    • erfaring med brukermedvirkende forskningsmetoder, som gir innsikt i mediebruk
  • Learning outcomes

    Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktisk rettede gruppeoppgaver.

    Undervisningen foregår fysisk, på campus.

  • Teaching and learning methods

    Det er knyttet to arbeidskrav til emnet. Hensikten med arbeidskravene er at studenten skal få erfaring med å planlegge en studie av mediebruk basert på teori om bruk av metoder og praktisk gjennomføring in situ. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente to arbeidskrav:

    Arbeidskrav I: Deltakelse på tre obligatoriske seminarer om brukermedvirkende metode.

    Arbeidskrav II: En prosjektskisse til en praktisk studie av mediebruk, inkludert teoretisk refleksjon basert på pensum (6-8 sider). Studentene må bruke en av forskningsmetodene undervist i emnet for å få godkjent prosjektskisse.

    Arbeidskravene må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten enten levere ny alternativ oppgave (Arbeidskrav I) eller forbedre utkast (Arbeidskrav II). Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer.

  • Course requirements

    Eksamen er en individuell semesteroppgave i form av en praktisk studie av mediebruk der studentene bruker en av forskningsmetodene undervist i emnet, inkludert analyse av data samlet i studien. Semesteroppgaven bygger på arbeidskravet, som inngår i omarbeidet form som del av semesteroppgaven. Omfang: 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri eller Times New Roman, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Den praktiske gjennomføringen av studien av mediebruk kan gjennomføres i gruppe.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F.

  • Grading scale

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Adrian Peretz