Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1001 Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Markedsføring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt i og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan et tjenestedominant perspektiv gir en bedre forståelse av verdiskapning
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- jobbe systematisk med analyse som grunnlag for å ta beslutninger
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og deltakelse i simuleringsspill.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: Arbeidskravet består av deltakelse i et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring, der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Hoveddelen av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet gjennom 2 forelesninger, men det kreves også noe arbeid (ca. to timer) mellom de to forelesningene for å skrive et obligatorisk refleksjonsnotat. Deltakelse i simuleringen bidrar så mye til oppnåelse av et avgjørende læringsmål: det å kunne anvende teori og verktøy i praksis - at studenter må være fysisk tilstede og delta i simuleringen på 1 av de 2 obligatoriske forelesningene for å få godkjent arbeidskravet. Bedriftssimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Formålet med arbeidskravet er oppnåelse av noen av de viktigste læringsmålene i emnet, deriblant kunnskap om og ferdigheter i bruk av ulike analyseverktøy som brukes til å løse markedsføringsutfordringer, og ferdigheter innen markedsanalyse og planlegging, og valg av virkemidler. For studenter som ikke ønsker å delta i simuleringen eller har godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret eller alternativ versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Alle skriftlige hjelpemidler
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Adrian Peretz