EPN-V2

ØAMET1100 Statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studenten tilegner seg her det nødvendige grunnlaget i sannsynlighetsregning og statistikk for andre emner i studiet. Studenten skal få analytisk innsikt, og det legges vekt på å vise anvendelser av sannsynlighetsregning og statistisk metode innen et bredt spekter av problemstillinger knyttet til det økonomisk-administrative fagområdet.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskap innen sannsynlighetsregning og statistikk slik det anvendes i økonomisk-administrative fag

Ferdigheter

Studenten kan

  • presentere og tolke statistiske data ved hjelp av sentral- og spredningsmål, frekvensfordelinger og grafiske metoder
  • grunnleggende sannsynlighetsregning inkludert sannsynlighetsmodeller, kombinatorikk, utvalgsmodeller, betingede sannsynligheter, lov om total sannsynlighet, Bayes lov og uavhengighet
  • analysere sannsynlighetsfordelinger og beregne forventning og varians til en stokastisk variabel og til lineærkombinasjoner av stokastiske variable
  • forstå simultane sannsynlighetsfordelinger inkludert beregning av forventning, varians og kovarians
  • velge sannsynlighetsmodell og regne med diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger, inkludert Binomisk fordeling, Hypergeometrisk fordeling, Poissonfordeling, Normalfordeling/Normaltilnærming og t-fordeling
  • estimere ukjente parametre, både punktestimering og intervallestimering
  • foreta hypotesetesting i målemodell og binomisk modell og vurdere ulike testmetoder; tolke signifikansnivå, signifikanssannsynlighet og teststyrke
  • anvende og tolke regresjonsanalyse, herunder estimering og hypotesetest av regresjonskoeffisienten og prediksjon
  • beregne og tolke korrelasjonskoeffisienten
  • foreta kjikvadrattester, både modelltesting og test av uavhengighet
  • vurdere forskjeller mellom to grupper, inkludert hypotesetesting

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forholde seg til og operasjonalisere usikkerhet

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Vurdering og eksamen

Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en semesteroppgave skrevet i gruppe med et omfang på 6 til 8 sider (ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste). Gruppen skal bestå av minst 3 studenter, maks 4.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneansvarlig

Gradert skala A - F