Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET1100 Statistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Statistics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet plasserer barnevernet inn i en samfunnsmessig, historisk og sosialpolitisk kontekst. Organisering av barndom, barns posisjon i familien og i samfunnet drøftes og analyseres i lys av statens rolle i barns oppvekst, forholdet mellom stat og familie, og ulike forståelser av familie og foreldreskap. Foreldrepraksiser analyseres i lys av levekår, livserfaringer, kjønn, majoritet/minoritet og klasse. Sosial ulikhet blir belyst strukturelt, kulturelt og relasjonelt. Velferdsstatens ordninger, tjenester og profesjoner er sentrale for å nå målsettinger om sosial utjevning og bedring av levekår. Samtidig representerer det moralske og etiske utfordringer i politikkutforming, tjenesteutvikling og profesjonsutøvelse å ivareta barns og familier behov.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Eksamen består av:
- En individuell prosjektoppgave. Omfanget i tid strekker seg over fire uker med heltidsstudier. Eksamen skal omfatte et produkt innen visuelle medier med hovedvekt på bildeuttrykk og en teoretisk del knyttet til pensum og prosessdokumentasjon.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
- Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
Eksamensresultatet kan påklages.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala:A-F.
Vurdering og eksamen
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet tilbys som enkeltemne og vil i sin helhet tilbys digitalt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Bjørnar Larssen