EPN

Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert Programplan

Engelsk programnavn
Executive Master of Management
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
90 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Master i ledelse (Executive Master of Management) er en erfaringsbasert masterutdanning innen økonomi og ledelse, og er for personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen ledelsesfag. Studiet bygger på erfaringene studentene har fra arbeidslivet, og orienterer seg mot praksisfeltet.  

Studiets emner tilbys som frittstående studietilbud som interesserte kandidater kan gjennomføre uten krav til rekkefølge eller progresjon. Kandidater som har gjennomført nødvendige emner kan avslutte med masteroppgave for å oppnå en mastergrad. 

En erfaringsbasert master i ledelse er for alle som ønsker mer ansvar og en lederposisjon. Den gir en bred og avansert innsikt i det økonomisk-administrative fagområdet, og på den måten bidrar utdanningen til å utvikle gode ledere på alle plan i ulike bransjer. 

Det er tre obligatoriske emner i studiet, benevnt som basisemner: «Utøvende ledelse», «Organisering gjennom samhandling» og «Strategiprosess». I tillegg tilbys det flere valgemner innen ledelse som studentene kan velge blant. Disse valgemnene kan gjennom ulike kombinasjoner utgjøre en spesialisering. Studenter som har tatt annen relevant lederutdanning på masternivå, kan søke om å få inntil 30 studiepoeng innpasset i mastergraden til erstatning for valgemnene. Studiet avsluttes med en selvvalgt masteroppgave på 30 studiepoeng.  

Mastergraden oppnås i samsvar med Forskrift om krav til mastergrad § 5. 

Studiet leder frem til graden master i ledelse, på engelsk Executive Master of Management. 

Målgruppe

Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.

Opptakskrav

Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Det er eget opptak til hvert enkelt emne.

Opptak til masteroppgave

For å kvalifisere for opptak kreves det at studenten har:

  • bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, med karaktersnitt C eller bedre
  • fullført de tre obligatoriske basisemnene som skal inngå i graden
  • fullført tre av valgemnene i programmet, eller andre tilsvarende emner som kan innpasses i graden
  • 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.

Dersom kravet til C ikke er oppfylt i søkers bachelorgrad, kan karakterer fra emner som skal inngå i mastergraden regnes inn i karaktergjennomsnittet.

Opptak til obligatoriske emner

Kravet for opptak til de obligatoriske emnene er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, og 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.

Opptak til valgfrie emner

Kravet for opptak til valgfrie emner er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad.

Det er løpende opptak inntil emnet er fulltegnet.  

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om

  • Ledelse, organisering og organisasjonsutvikling
  • Økonomiske og administrative aspekter ved beslutninger
  • Utredningsmetodikk, både i offentlig, frivillig og privat kontekst

Ferdigheter

Kandidaten har ferdigheter til å

  • Organisere, utvikle og lede organisasjoner
  • Gjennomføre selvstendig analysearbeid 
  • Analysere økonomisk-administrative problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • Analysere avanserte økonomisk-administrative problemstillinger
  • Utføre avansert utredningsarbeid på selvstendig basis
  • Kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner til både spesialister og til allmennheten
  • Bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i både offentlige, private og frivillige organisasjoner
  • Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold og oppbygging

Det er lagt til rette for studier på deltid, men med valgfri progresjon. Det vil si at emnene kan tas uavhengig av hverandre. Emnene kan også tas uavhengig av om studenten ønsker å fullføre en grad eller ikke.

Masterprogrammet inneholder tre deler på til sammen 90 studiepoeng. 30 studiepoeng obligatoriske basisemner (3 emner hver på 10 studiepoeng), 30 studiepoeng valgfrie emner (3 emner hver på 10 studiepoeng) og en masteroppgave på 30 studiepoeng. Emnene kan gjennomføres i den rekkefølgen studenten selv ønsker. 

De tre obligatoriske basisemnene gir en bred forståelse og innsikt i fagfeltet organisasjon og ledelse med utgangspunkt i lederfunksjonen og fordrer at studentene har med seg egne praktiske erfaringer inn i studiet. 

Valgemnene gir grunnlag for faglig fordypning innen ledelse i organisasjoner. Studentene kan velge fritt mellom de ulike emnene som tilbys innenfor studieprogrammet. 

Studenter som har tatt Rektorutdanningen eller Styrerutdanningen ved OsloMet kan få denne innpasset i sin helhet som valgemner. Også studenter med annen lederutdanning på masternivå kan søke om å få innpasset denne som valgemner.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Obligatoriske emner (kan tas i valgfritt semester)

1. semester

Valgemner (emnetilbudet varierer fra semester til semester)

2. semester

2. studieår

Obligatoriske emner (kan tas i valgfritt semester)

3. semester

Valgemner (emnetilbudet varierer fra semester til semester).

3. studieår

Obligatoriske emner (kan tas i valgfritt semester)

6. semester

Obligatoriske emner

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er innrettet slik at studentene skal kunne gjennomføre det på deltid ved siden av jobb. Det innebærer at det for noen emner vil være samlingsbasert, med digitale gjennomføringsmåter i tillegg. Noen av emnene vil kunne ha en heldigital gjennomføring uten bruk av fysiske samlinger. Under samlingene blir det brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og case-studier. I flere emner forventes det at studentene møter på samlinger og forelesninger, og deltar aktivt i undervisningen. Studentene har ulik utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring. Ved at de deler sine erfaringer og sin faglige kompetanse med hverandre, blir dette en ressurs for gjensidig læring.

Internasjonalisering

Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver innen ledelse. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Minimum ett emne tilbys også på engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Studentene får videre informasjon om arbeidskravene under gjennomføring av emnene. Det er ulike former for krav i de forskjellige emnene, blant annet skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse. Kravene må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått. Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger i den enkelte emneplan.