EPN

MLED4900 Flerkulturell- og mangfoldsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Multicultural and Diversity Leadership
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal få inngående kunnskap om hvordan man leder en mangfoldig organisasjon og hva som trenges for lykkes. Emnet gi studenter oversikt over relevante, kontemporære teorier, metoder og forskningsfunn. Teoriene og metodene er relatert til flerkulturell ledelse og human resource management (HRM). Videre gi emnet innsikt i sosialpsykologiske prosesser som underligger stereotypering og gruppeidentitet. Studentene skal være i stand til å bruke teoriene og metodene presentert i emnet i egen virksomhet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten har

  • omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til flerkulturell ledelse

  • inngående innsikt i sentrale begreper relatert til HRM og mangfold

  • solid kunnskap om sosiale psykologiske prosesser relatert til stereotypering og gruppeidentitet

  • spesialisert kunnskap om hvordan homogene og heterogene grupper påvirker samarbeid og beslutningstaking

Ferdigheter 

Studenten kan

  • kritisere og analysere teorier om flerkulturell ledelse

  • diskutere og drøfte hvordan og hvorfor mangfold påvirker samarbeid i en organisasjon

  • reflektere om egen atferd knyttet til ledelse av og samarbeid med ansatte med ulik bakgrunn

  • unngå stereotyper og forbedre samarbeid i mangfoldige grupper

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • lese, forstå og være kjent med originallitteratur knyttet til flerkulturell ledelse

  • formidle avansert fagkunnskap til spesialister (andre fagpersoner) og allmennheten

  • designe relevante HR tiltak for å øke mangfold og forbedre flerkulturell ledelse i egen virksomhet

  • beherske fagområdets uttrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Individuell innlevering tilsvarende 1500 ord.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emner et en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter.

Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved ikke bestått eksamen gis studentene anledning til å levere en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.