Studieinfo emne MLED4900 2023 HØST
MLED4900 Flerkulturell- og mangfoldsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Multicultural and Diversity Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal få inngående kunnskap om hvordan man leder en mangfoldig organisasjon og hva som trenges for lykkes. Emnet gi studenter oversikt over relevante, kontemporære teorier, metoder og forskningsfunn. Teoriene og metodene er relatert til flerkulturell ledelse og human resource management (HRM). Videre gi emnet innsikt i sosialpsykologiske prosesser som underligger stereotypering og gruppeidentitet. Studentene skal være i stand til å bruke teoriene og metodene presentert i emnet i egen virksomhet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til flerkulturell ledelse
inngående innsikt i sentrale begreper relatert til HRM og mangfold
solid kunnskap om sosiale psykologiske prosesser relatert til stereotypering og gruppeidentitet
spesialisert kunnskap om hvordan homogene og heterogene grupper påvirker samarbeid og beslutningstaking
Ferdigheter
Studenten kan
kritisere og analysere teorier om flerkulturell ledelse
diskutere og drøfte hvordan og hvorfor mangfold påvirker samarbeid i en organisasjon
reflektere om egen atferd knyttet til ledelse av og samarbeid med ansatte med ulik bakgrunn
unngå stereotyper og forbedre samarbeid i mangfoldige grupper
Generell kompetanse
Studenten kan
lese, forstå og være kjent med originallitteratur knyttet til flerkulturell ledelse
formidle avansert fagkunnskap til spesialister (andre fagpersoner) og allmennheten
designe relevante HR tiltak for å øke mangfold og forbedre flerkulturell ledelse i egen virksomhet
beherske fagområdets uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuell innlevering tilsvarende 1500 ord.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emner et en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter.
Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ved ikke bestått eksamen gis studentene anledning til å levere en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.