Programplaner og emneplaner - Student
MLED4300 Økonomistyring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseØkonomistyring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir studentene en avansert økonomiforståelse, slik at de er i stand til å analysere økonomiske data, forstå hvilken type informasjon en har behov for, for å ta beslutninger på riktig grunnlag. I dette emnet tilegner studentene seg forståelse for økonomistyring, økonomisk tenkning og analyse, for å kunne bistå med ressursallokering, både i privat- og offentligsektor. Studentene tilegner seg avansert innsikt og forståelse for begreper i økonomifaget, finansregnskap, driftsregnskap, finansiering og investering. Emnet gir ledere innsikt i analyse av nøkkeltall, kalkylemetoder og ulike budsjetteringstilnærminger. Studentene skal få avansert forståelse av økonomiske lønnsomhetsmodeller. Det legges også vekt på å forstå sammensatt målstyring, og risikoaspekter ved en virksomhet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- finansregnskap, regnskapsanalyse, internregnskap og kalkulasjon
- lønnsomhetsanalyser og avviksanalyse
- investering og finansiering, med vekt på kontantstrøm, nåverdimetoden og internrentemetoden
- budsjetter
- finansiell usikkerhet og risiko
- balansert målstyring og utvikling av nøkkelindikatorer
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk reflektere og stille spørsmål på et avansert nivå om regnskap, investering, finansering og økonomiske sammenhenger
- se økonomistyring i relasjon til bedriftens strategi og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
- gjennomføre selvstendige økonomiske analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser
- analysere og vurdere ulike informasjonskilder med et kritisk blikk og være i stand til å innhente korrekt informasjon
- gjennomføre avanserte analyser av ekstern- og internregnskap, kostnadsstruktur, likviditet og lønnsomhet
- forstå forskjellen mellom usikkerhet og risiko, og kunne gjennomføre avanserte risikoanalyser
- være i stand til å utarbeide og implementere sammensatte prestasjonsmålingssystemer
- ha et kritisk perspektiv på prestasjonsmålingssystemer
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne analysere og gjennomføre reflekterte valg
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gender, ethnicity, social class, age/generation, functional ability and sexual orientation form the basis for social categories that are part of the power relations and forms of dominance in society today. That also makes them important to the freedom of action of groups and individuals and the way in which they understand themselves and others. It is a challenge in empirical analyses to take into consideration that people belong to many different categories at the same time.
Intersectional approaches make it possible for analyses to identify the many-faceted interactions that can constitute social categories and that social categories can produce. This course includes theoretical perspectives and empirical research that are primarily based on affiliation to one of the relevant categories, as well as scholarly works that make dynamic relationships between category affiliations the focus of their analysis.
Vurdering og eksamen
After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Candidates have
- knowledge about theoretical perspectives that challenge notions that social categories are substantially uniform
- knowledge about social and cultural processes that have contributed/contribute to different forms of category construction
Skills
Candidates have
- an academic basis for conducting complex and dynamic analyses of people's concurrent affiliation to important categories
- an academic basis for analysing and reflecting on power relations in research and social work activities from an intersectional perspective
General competence
Candidates are capable of
- assessing and identifying new research questions in the field
- taking part in debates in national and international forums
Hjelpemidler ved eksamen
Teaching will take the form of lectures, groups- and class discussions.
Vurderingsuttrykk
Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence (up to 20 %) may only be accepted under certain circumstances and upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.
Sensorordning
An essay of about 10 pages must be written in connection with the course. The essay must be handed in for assessment by the teacher responsible for the course no later than two months after the last day of the course. A passed essay is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline.