EPN-V2

Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert Programplan

Engelsk programnavn
Executive Master of Management
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
90 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Bachelorstudiet i journalistikk retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for journalistyrket.

  • Målgruppe

    Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse, 

    og minst snittkarakter 4 i norsk 393 årstimer (hovedmål, sidemål og muntlig).

    Informasjon om minoritetskvote og praksiskvote: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Slik-soeker-du-opptak/Kvoter

    Skjema for dokumentasjon av minoritetsbakgrunn: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Slik-soeker-du-opptak/Skjema-for-dokumentasjon-av-minoritetsbakgrunn-for-bachelorstudiet-i-journalistikk

    Enkeltemneopptak

    De valgfrie emnene i femte semester kan tilbys eksterne deltakere dersom det er ledige plasser. Opptakskrav for eksterne deltakere er generell studiekompetanse og studier på universitets-/høgskolenivå tilsvarende minimum 60 studiepoeng.

  • Opptakskrav

    Studiets hovedmål er at studentene lærer å finne informasjon, bedømme den kritisk og formidle den på en etisk forsvarlig, tilgjengelig og engasjerende måte. Det innebærer at studentene gjennom studiet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger, slik at de kan fungere som journalister:

    Kunnskaper

    Kandidaten har kunnskaper om

    • kildearbeid, kildekritikk og kildevern
    • presseetikk
    • presse- og ytringsfrihet
    • lokale, nasjonale og globale maktstrukturer
    • journalistikkens rolle i samfunnet og journalistikkens historie
    • praktisk redaksjonelt arbeid
    • journalistiske sjangre og fortelleteknikker
    • analoge, digitale og sosiale plattformer og arbeidsverktøy
    • journalistrollen
    • innsynsrett og offentlighet
    • idéutvikling
    • mediemarkedet og journalistisk produktutvikling
    • teorier og metoder i journalistikkforskningen

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • forholde seg kritisk overfor kilder og maktstrukturer
    • ta gode presseetiske avgjørelser
    • fungere i en redaksjon og som frilanser i en bransje i endring
    • arbeide som journalist i et internasjonalt og flerkulturelt samfunn
    • hente inn, analysere, bearbeide og presentere informasjon journalistisk
    • formidle informasjon som er tilpasset sjanger, medieplattform og målgrupper
    • formidle informasjon i et korrekt, presist og levende språk
    • benytte seg av visuelle formidlingsverktøy og virkemidler
    • involvere og gå i dialog med publikum
    • bruke digitale journalistiske verktøy
    • utvikle egne journalistiske ideer
    • formulere og analysere en vitenskapelig journalistfaglig problemstilling
    • ivareta egen sikkerhet og sårbare kilder i eget journalistiske arbeid

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • reflektere over maktstrukturer
    • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
    • reflektere over journalistikkens og medienes rolle i samfunnet
    • orientere seg i en flerkulturell og internasjonal samtid

  • Læringsutbytte

    Praksisstudier

    Praktisk og teoretisk orientert undervisning går hånd i hånd. Teorien skal belyse og gi forståelse for det praktiske arbeidet og omvendt. Journalistisk arbeid med veiledning og gjennomgang av produktene er en grunnstamme i undervisningen.

    Under internpraksis i første og andre semester arbeider studentene både individuelt og i grupper. Det forventes at studentene samarbeider og bruker hverandre som ressurser.

    I tredje semester gjennomfører studentene en praksisperiode på ca. ti uker i en medieredaksjon. Praksisperioden er definert som eget emne på 15 studiepoeng. Emnet heter Redaksjonspraksis og er obligatorisk. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier. (Les mer om emnet Redaksjonspraksis nedenfor.)

  • Innhold og oppbygging

    Et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv er gjennomgående integrert i undervisningen ved bachelorstudiet i journalistikk. Studiet har gjennom studieforløpets to første semestre en fast forelesningsrekke i «Medier og samfunn». Fokuset her er på både det lokale, det nasjonale og det globale/internasjonale.

    I sjette semester har emnet Journalist i en globalisert verden fokus på globalisering og forberedelser til en fire ukers reportasjereise til utlandet, enten alene eller i gruppe. Sentralt står journalistens rolle i møte med det globale, med vekt på etikk, kilder, presentasjon og formidling. Emnet diskuterer globale utviklingstrekk og maktrelasjoner som påvirker menneskers levekår i Norge og på hele kloden.

    Studentutveksling og utenlandsopphold

    Femte semester er lagt til rette for utvekslingsopphold ved våre samarbeidsinstitusjoner i Norden, Europa eller resten av verden. Studenter som ønsker å reise på utveksling et helt år, har mulighet til å utvide utvekslingsperioden til også å gjelde sjette semester. For studenter som reiser ut i sjette semester, er det imidlertid et krav om at utdanningens innhold er knyttet til globalisering og internasjonal reportasje.

    Utdanningen har egne avtaler i Norden og Europa innenfor stipendprogrammene Nordplus og Erasmus+, og studentene kan også benytte seg av OsloMet - storbyuniversitetets generelle avtaler med institusjoner utenfor Europa. Flere opplysninger om samarbeidsinstitusjoner og muligheter for utvekslingsopphold finnes på OsloMet - storbyuniversitetets og fakultetets hjemmesider.

    Det er et krav at utvekslingsstudenter leverer en rapport om oppholdet etter hjemkomst. Rapporten skal være på ca. én side, og den vil bli gjort tilgjengelig for andre studenter.

    Utenlandske studenter på innveksling kan følge emner på engelsk i femte semester. Ett, eventuelt flere, av de valgfrie emnene (15 studiepoeng) i femte semester gis på engelsk dersom engelskspråklige studenter deltar.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    Obligatoriske emner 1.-3. år (kan tas i valgfritt semester)

    1. semester

    Valgemneportefølje 1.-3. år (vil variere fra semester til semester)

    2. studieår

    3. studieår

    Obligatoriske emner 1.-3. år (kan tas i valgfritt semester)

    5. semester

    6. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

    Vurderingsformene varierer og er nærmere beskrevet under det enkelte emnet. Der det benyttes ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene (for eksempel 20 prosent), skal den eksterne sensoren sensurere sammen med så mange interne sensorer som praktisk mulig. Slik vil den eksterne sensoren sikre at studentenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvd på en upartisk og faglig betryggende måte.

    Som vurderingsuttrykk brukes enten bestått / ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Etter fullført studium får studenten tildelt vitnemål med alle sluttkarakterer fra fullførte emner. 

    Utfyllende bestemmelser knyttet til arbeidskrav og eksamen

    • ved eksamener der flere typer oppgaver skal leveres samlet og få en samlet karakter, må alle delene vurderes til bestått for at eksamenen som helhet skal kunne vurderes til bestått. Hvis studenten for eksempel skal levere en hjemmeoppgave pluss et arbeidskrav fra mappa, må både hjemmeoppgaven og mappeoppgaven vurderes til bestått for at studenten skal bestå eksamenen.
    • ved mappevurdering som eksamensform kan det kreves at hele eller deler av presentasjonsmappa legges fram for bedømmelse sammen med et eventuelt refleksjonsnotat. Eksamensoppgavene rommer instruks for hvilke arbeider som skal legges fram, og hva et eventuelt refleksjonsnotat skal inneholde.
    • universitetets ansvar for tilrettelegging av teknisk utstyr til redigering med videre begrenser seg til arbeidstiden. Studenter som vil bruke utstyret utenom vanlig arbeidstid, gjør det på eget ansvar.
    • universitetet er ikke ansvarlig for tap av tekst/data som følge av strømbrudd eller feil ved det tekniske utstyret.
    • universitetet er ikke ansvarlig for tapt arbeidstid som følge av strømbrudd eller feil ved det tekniske utstyret.
    • oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet, kan ikke leveres inn som eksamensarbeid.

  • Internasjonalisering

    Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver innen ledelse. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Minimum ett emne tilbys også på engelsk.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Studentene får videre informasjon om arbeidskravene under gjennomføring av emnene. Det er ulike former for krav i de forskjellige emnene, blant annet skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse. Kravene må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.

  • Vurdering og sensur

    Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått. Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger i den enkelte emneplan.