Programplaner og emneplaner - Student
MLED4000 Organisering gjennom samhandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organizing through interaction
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseOrganisering gjennom samhandling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Organisering gjennom samhandling gir studenten en forståelse av organisasjoners oppbygning og virkemåte i en norsk kontekst. Det er en forutsetning for å kunne utøve ledelse og utvikle organisasjoner på en hensiktsmessig måte. I emnet vektlegges det å gi studenten en grunnleggende forståelse for hvordan organisasjoner fungerer og hvordan ulike dilemmaer, mangfold og variasjon påvirker muligheter og begrensninger for samhandling og måloppnåelse. Studenten gis økt forståelse for bruk av ulike tilnærminger og perspektiver i organisasjonsfaget som grunnlag for innsikt, analyse og refleksjon. Det legges vekt på å kunne forstå organisasjoner som opererer i en norsk kontekst med den norske samarbeidsmodellen, medvirkning og involvering som sentrale elementer.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om teori innenfor organisering og samhandling i organisasjoner
- inngående kunnskap om sammenhengene mellom organisering, styring og atferd, og påvirkningen dette har på prestasjoner og resultater for organisasjoner
- spesialisert kunnskap om betydningen av organisasjonskultur for samhandling
- innsikt i hvordan muligheter og potensiale for organisering og styring av virksomheter gjør seg gjeldende i en norsk kontekst
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og reflektere over hvordan organisasjoner fungerer, og hvilken betydning organisering har for samhandling og organisatoriske resultater
- forstå mennesker, saker og situasjoner fra ulike perspektiver
- tilrettelegge for bedre samhandlingspraksis på individ- gruppe og systemnivå
- vurdere etiske forhold og dilemmaer som oppstår i beslutningssituasjoner i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over og ha et bevisst forhold til hvordan en selv påvirker samhandlingspraksis
- har inngående forståelse for viktigheten av kontinuerlig læring og utvikling av samhandling i organisasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord.
- Arbeidskrav 2: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
- Arbeidskrav 3: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
- Arbeidskrav 4: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
Arbeidskravene har som formål å reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis.
Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering. Innleveringen skal bestå av en omarbeiding av tre av arbeidskravene basert på tilbakemelding fra faglærer, medstudentrespons og ny kunnskap i emnet. I tillegg skal det leveres en overbyggende tekst og en refleksjonsdel. Den overbyggende teksten og refleksjonsdelen skal til sammen utgjøre ca. 1/3 av mappeinnleveringen. Det totale omfanget på mappeinnleveringen skal være 4000 ord (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenten kan ved ikke bestått, levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Stadig flere organisasjoner blir klar over trusler og risiko ved global oppvarming og bærekraftsutfordringer knyttet til arbeid, økonomisk vekst, god helse, utdanning for alle og mindre ulikhet. Samtidig ser mange hvilke muligheter disse utfordringene gir når det gjelder å tenke innovasjon, utvikle nye forretnings- og organisasjonsmodeller, bygge merkevare, bruke teknologi og sikre medarbeiderengasjement og involvering.
De fleste organisasjoner må tenke nytt rundt hvordan de skaper verdi gjennom nettverk og økosystemer, heller enn å fortsette å konkurrere på lavest mulig pris. Denne utviklingen krever at ledere har kunnskap, effektive verktøy og inspirasjon for å lykkes.
I den grad ledere klarer å mobilisere organisasjoner knyttet til bærekraftspørsmål og finne innovative løsninger, vil dette gi langsiktige effekter til gode for både den enkelte ansatte, organisasjonen, bransjen, og samfunnet i en bredere forstand.
Bærekraftig ledelse innebærer således en forståelse for de underliggende verdiene for bærekraft (shared values) og formålsorientert lederskap (purposeful leadership), hva bærekraft er (literacy), systemtenkning, samhandling og nettverksorientering.
Emneansvarlig
Ingen forkunnskapskrav.