Programplaner og emneplaner - Student
MLED4100 Utøvende ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Performative leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseUtøvende ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir studentene en oversikt over sentrale temaer og teorier knyttet til ledelse. Det legges vekt på at studentene skal kunne anvende kunnskap om ledelse gjennom å være i stand til å forstå sin egen rolle, bedømme egen situasjon og analysere komplekse, ledelsesfaglige problemstillinger. Studentene skal også settes i stand til å reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis og få grunnlag til å utvikle seg i lederrollen.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om sentrale begreper og forståelser av ledelse
- avansert kunnskap om ulike ledelsesteorier i tilknytning til egen lederpraksis
- kunnskap om betingelser for effektiv ledelse og motivasjon av medarbeidere
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- selvstendig analysere problemstillinger knyttet til ledelse
- reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis
- ha et kritisk blikk på teori og forskning om ledelse
- knytte sammen forståelse av egen lederrolle, bedømmelse av egen praksis, ulike teorier om ledelse og egen profesjonell utvikling som leder
Generell kompetanse
Studenten kan
- beherske fagområdets uttrykksformer
- forstå egen organisasjon og situasjon ved analyse og kritisk anvendelse av ledelsesteori
- formidle avansert fagkunnskap til medarbeidere og organisasjonen for øvrig
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal få inngående kunnskap om hvordan man leder en mangfoldig organisasjon og hva som trenges for lykkes. Emnet gi studenter oversikt over relevante, kontemporære teorier, metoder og forskningsfunn. Teoriene og metodene er relatert til flerkulturell ledelse og human resource management (HRM). Videre gi emnet innsikt i sosialpsykologiske prosesser som underligger stereotypering og gruppeidentitet. Studentene skal være i stand til å bruke teoriene og metodene presentert i emnet i egen virksomhet.
Undervisningsspråk er norsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til flerkulturell ledelse
- inngående innsikt i sentrale begreper relatert til HRM og mangfold
- solid kunnskap om sosiale psykologiske prosesser relatert til stereotypering og gruppeidentitet
- spesialisert kunnskap om hvordan homogene og heterogene grupper påvirker samarbeid og beslutningstaking
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisere og analysere teorier om flerkulturell ledelse
- diskutere og drøfte hvordan og hvorfor mangfold påvirker samarbeid i en organisasjon
- reflektere om egen atferd knyttet til ledelse av og samarbeid med ansatte med ulik bakgrunn
- unngå stereotyper og forbedre samarbeid i mangfoldige grupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese, forstå og være kjent med originallitteratur knyttet til flerkulturell ledelse
- formidle avansert fagkunnskap til spesialister (andre fagpersoner) og allmennheten
- designe relevante HR tiltak for å øke mangfold og forbedre flerkulturell ledelse i egen virksomhet
- beherske fagområdets uttrykksformer
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Individuell innlevering tilsvarende 1500 ord.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Sensorordning
Eksamen i emner et en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter.
Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ved ikke bestått eksamen gis studentene anledning til å levere en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven til sensur én gang.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.