Programplaner og emneplaner - Student
MLED4400 Ledelse og samarbeid i norsk arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management and cooperation
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseLedelse og samarbeid i norsk arbeidsliv
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor etter at sensuren er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
- inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
- inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.
Ferdigheter
Studenten kan
- forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
- anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
- anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
- analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
- analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser
Arbeids- og undervisningsformer
Arenaen for undervisningen er den del av sosialtjenesten i NAV (The Norwegian Labour and Welfare service) som er forpliktet til å gi råd og veiledning og forvalte reglene om økonomisk sosialhjelp. Studentene øves i å anvende reglene med utgangspunkt i autentiske, men konstruerte saker. Studentene møter -tenkte- personer i utsatte livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Dette emnet er en sentral del av Høyskoleklinikken og undervisningen foregår dels på Nav Sagene og dels på universitetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Innlevering med omfang tilsvarende 900 ord. Kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil tre personer.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng med MSLO6000 og SAMO6000 Ledelse i den norske samarbeidsmodellen.