Programplaner og emneplaner - Student
MLED4500 Ledelse av endringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership in processes of organizational change
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseLedelse av endringsprosesser
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene oppdatert og avansert kunnskap om organisasjonsendringer og ledelse av endringsprosesser. Studentene tilegner seg omfattende innsikt i analyse av konteksten for endringer, både eksterne og interne forutsetninger. En stor del av emnet er tilegnet forståelse av endringsprosesser. For å kunne håndtere endringer er det avgjørende å ha avansert innsikt i hvordan endringsreaksjoner opptrer. Derfor er forståelsen av grunnlaget for ulike typer endringer avgjørende for utvikling av kapasiteten til å endre. Emnet setter studentene bedre rustet til å kunne fungere både i lederposisjoner, og i stabsposisjoner som pådrivere i endringsprosesser.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
De aller fleste virksomheter tar i bruk prosjektformatet når endringer eller innovasjonsprosesser skal gjennomføres. Prosjektlederrollen og teamarbeid er sentralt for at prosjekter skal lykkes. Videre er det sentralt å kunne legge til grunn en gjennomføringsmåte som tar hensyn til endringer og tilpasninger underveis. Det fordrer ofte mer smidige prosjekter en mer tradisjonelle gjennomføringer. Oppmerksomhet mot innovasjon, brukertilpasninger, samhandling og læring blir sentral for å oppnå prosjektsuksess.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav. Det anbefales imidlertid å ha gjennomført Prosjektledelse 1.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
;
Studenten
- har avansert kunnskap om ledelse av prosjekter og prosjektleders oppmerksomhetsområder
- har inngående kunnskap om smidige gjennomføringsmåter og valg av hensiktsmessige gjennomføringsstrategier for prosjekter
- har inngående kjennskap om innvirkningen av ledelse, påvirkning og motivering av prosjektets teammedlemmer, som avgjørende for vellykkede prosjektteam
- kan identifisere og redegjøre for sentrale kjennetegn på innovasjonsprosesser
- har solid innsikt og forståelse i teamarbeidsprosesser og samarbeid i team
- har kunnskap om prosjektkompleksitet, prosjektifisering av virksomheter og forståelse for samordning av ulike samtidige prosjekter
;
Ferdigheter
;
Studenten
- kan gjøre begrunnede valg for prosjektstyringsmessige metoder som kan bidra til hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
- har en rolleforståelse knyttet til prosjektlederfunksjonen som kan bidra til hensiktsmessig ivaretakelse av prosjektlederrollen
- kan anvende metoder og tilnærminger for oppstart av prosjektteam
- kan reflektere over læringsprosesser i teamarbeid som grunnlag for læring i prosjekter
;
Generell kompetanse
;
Studenten
- har samarbeidsevner og kan løse prosjektrelaterte problemstillinger på en kreativ måte
- er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av innovasjonsprosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
- kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 2: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 3: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 4: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 5: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
Arbeidskravene vil inngå i en mappevurdering. Disse vil være knyttet til teoretiske fenomener knyttet opp mot egen praksis. Disse vil ha ulike formater og vil bli presisert i god tid før oppstart av emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappe.;Det er 3 arbeidskrav i mappen, en individuell og to gruppebaserte. Hver av de har et omfang på om lag 1200 ord.
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er semesteroppgave i gruppe på inntil 5 personer. Dersom det er spesielle forhold som tilsier det, kan det åpnes for individuell innlevering etter godkjennelse av fagansvarlig.
Det vil være en nærmere spesifiserte semesteroppgave knyttet til de faglige temaene som er inkludert i emnet og det skal koples til egne erfaringer.
Semesteroppgave skal ha et omfang på om lag 4000 ord (+ -10 %).;;
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Gradert skala A-F.