EPN

MLED4700 HRM i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Human Resource Management
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innsikt i sentrale temaer knyttet til personalhåndtering/HRM (Human Resources Management) i praksis. Med utgangspunkt i en lederrolle er målet og gi en systematisk innsikt i HR-funksjonens ansvar og oppgaver. Innsikt i sentrale rammer knyttet til personalhåndtering i form av lov- og avtaleverk i en norsk kontekst. Videre vil emnet ta for seg temaer som konflikthåndtering, forhandlinger og bruk av HR-relaterte hjelpemidler. Det blir vektlagt å anvende et praktisk perspektiv som grunnlag for utøvelse av HR-funksjonen.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten har

  • inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen

  • solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling

  • kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere

  • avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse

  • god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging

Ferdigheter 

Studenten kan

  • anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis

  • anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle

  • analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser

  • anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen

  • anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, fagrelaterte aktiviteter og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det legges opp til rollespillbaserte aktiviteter i tilknytning til noen av temaene og det vil være obligatorisk å medvirke på disse.

  • Arbeidskrav 2: Det vil også være en studentpresentasjon som formidles i løpet av gjennomføringen. Omfanget på denne tilsvarer 2000 ord.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på tre døgn (72 timer). Individuell innlevering, men inntil 2 personer kan skrive sammen.

Besvarelsen skal ha et omfang på 20 000 tegn inkludert mellomrom, 23 000 tegn om to skriver sammen (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.