Studieinfo emne MLED4800 2023 HØST
MLED4800 Markedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Markedsføring er et vidt begrep som tradisjonelt har vært brukt i en kommersiell kontekst, men i de siste årene er begrepet godt innarbeidet i både privat-, offentlig- og ikke-kommersiell sammenheng. Markedsføring dreier seg om å avdekke ønsker og behov hos brukerne og tilrettelegge produkter og tjenester slik at virksomheten møter disse behovene på en konkurransedyktig måte. I dette emnet tar vi for oss de grunnleggende begrepene innenfor markedsføring, og vi vektlegger både digitale og tradisjonelle kanaler.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsutfordringer i både privat og offentlig sektor
bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging
avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om kunder/brukere, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet
bred kunnskap om segmentering og målgruppeanalyse
kunnskap om posisjonering og merkebygging
dybdekunnskap de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for kunder/brukere og markedskommunikasjon i både digitale og tradisjonelle kanaler
dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteleverandører skiller seg fra andre leverandører
Ferdigheter
Studenten kan
beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter og tjenester
utarbeide en realistisk strategi- og markedsplan
identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer en virksomhet står overfor
identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor
bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen virksomheten møter
gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere kunde/brukeradferd
forstå hva som skaper verdi for kunder/brukere
segmentere kunder/brukere og velge målgruppe
posisjonere virksomheten i markedet og bygge merkevarer
utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett
bruke sentrale markedsføringsverktøy (både digitale og tradisjonelle), konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
Generell kompetanse
Studenten kan
se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet
identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver/case.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på inntil 3 personer utarbeide en nærmere spesifisert oppgave knyttet til markedsplan. Planen skal leveres skriftlig og deretter presenteres. Planen evalueres av en annen gruppe. Omfanget på planen skal være på 6-8 sider, og den muntlige presentasjonen skal vare i 15 minutter..
Arbeidskrav 2: Deltakelse og gjennomføring av virksomhetssimuleringsspill. Studentene må selv kjøpe lisens til spillet, og de må anvende egen PC. Virksomhetssimuleringsspillet forutsetter obligatorisk oppmøte. Dersom studenter ikke kan delta på spillet må de henvende seg til faglærer og få et alternativt arbeidskrav som løses individuelt med egen innleveringsfrist.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emner er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på 16 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.