EPN

MLED4100 Utøvende ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Performative leadership
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir studentene en oversikt over sentrale temaer og teorier knyttet til ledelse. Det legges vekt på at studentene skal kunne anvende kunnskap om ledelse gjennom å være i stand til å forstå sin egen rolle, bedømme egen situasjon og analysere komplekse, ledelsesfaglige problemstillinger. Studentene skal også settes i stand til å reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis og få grunnlag til å utvikle seg i lederrollen.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale begreper og forståelser av ledelse

  • avansert kunnskap om ulike ledelsesteorier i tilknytning til egen lederpraksis

  • kunnskap om betingelser for effektiv ledelse og motivasjon av medarbeidere

Ferdigheter 

Studenten skal kunne

  • selvstendig analysere problemstillinger knyttet til ledelse

  • reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis

  • ha et kritisk blikk på teori og forskning om ledelse

  • knytte sammen forståelse av egen lederrolle, bedømmelse av egen praksis, ulike teorier om ledelse og egen profesjonell utvikling som leder

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • beherske fagområdets uttrykksformer

  • forstå egen organisasjon og situasjon ved analyse og kritisk anvendelse av ledelsesteori

  • formidle avansert fagkunnskap til medarbeidere og organisasjonen for øvrig

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom undervisningsmøter, studentpresentasjoner, praktiske øvelser og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Kortfattet innlevering tilsvarende 600 ord

  • Arbeidskrav 2: Kortfattet innlevering tilsvarende 600 ord

  • Arbeidskrav 3: Kortfattet innlevering tilsvarende 600 ord

Formålet med arbeidskravene er at studenten skal reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 16 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Dag Jansson