Programplaner og emneplaner - Student
MLED4500 Ledelse av endringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership in processes of organizational change
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseLedelse av endringsprosesser
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
None.
Forkunnskapskrav
The exam in the course is a supervised exam of 5;hours. The exam;can be written in English or Norwegian.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om ulike typer organisasjonsendringer, planlagte så vel som kontinuerlige endringsprosesser
- dybdekunnskap i analyse av omgivelser og pådrivere for endringer
- spesialisert kunnskap om ulike organisasjonstyper, og hvordan de kan håndtere endringer
- spesialisert kunnskap om motstand mot endringer, og hvordan motstand representerer både en ressurs og en utfordring samtidig
- dybdeforståelse av ulike typer reaksjoner på endringer fra medarbeidere i organisasjonen
Ferdigheter
Studenten kan
- ta i bruk avanserte analysemetoder for å forstå drivkrefter bak endringer, både eksternt og internt
- anvende spesialisert innsikt for å forstå ulike organisasjonstyper, og former for endringsdyktighet
- analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
- forstå hva som kreves for å designe endringsprosesser, og gjennomføre disse
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende og integrere avanserte modeller for endringer, og se sammenheng med strategi- og ledelsesfag og øvrige økonomistyring- og ledelsesfag som inngår i utdanningen på et avansert nivå
- anvende avansert kunnskap gjennom en reflektert tilnærming innenfor for å designe og drive frem organisasjonsendringer
- formidle og legge til rette for involvering fra medarbeidere i endringsprosesser på en operativ og gjennomtenkt måte
Arbeids- og undervisningsformer
Graded scale A-F.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 2: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 3: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 4: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 5: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
Arbeidskravene vil inngå i en mappevurdering. Disse vil være knyttet til teoretiske fenomener knyttet opp mot egen praksis. Disse vil ha ulike formater og vil bli presisert i god tid før oppstart av emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Pål Veiden
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.