EPN-V2

MLED5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven representerer et selvstendig fordypningsarbeid hvor studenten skal bruke kunnskap til å analysere og reflektere over en avgrenset problemstilling rundt et fagområde knyttet til Master i ledelse. Hensikten er å gi studenten trening i å formulere en relevant problemstilling, gjennomføre datainnsamling eller en analyse av eksisterende litteratur, samt analysere data og formidle kunnskap fra studien.

Problemstillingen skal være relevant i forhold til masterprogrammets målsetning og innhold. Temaene vil normalt ligge innen feltene strategi, ledelse, styring og økonomi. Oppgaven kan være empirisk eller teoretisk orientert og kan benytte kvalitativ eller kvantitativ metode, eller en kombinasjon av disse.

Studenten må levere (a) en prosjektbeskrivelse som redegjør for valg av problemstilling, deltakere og metode, samt relevant litteratur. Prosjektutkastet skal godkjennes før studenten får tildelt en veileder. Videre er det (b) metodemoduler som må velges knyttet til oppgavens problemstilling og disse modulene må være godkjent. Begge deler må være innlevert og godkjent for at masteroppgaven skal være godkjent.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

For å gjennomføre masteroppgaven, må alle basisemnene være gjennomført og bestått. Videre må valgemner på til sammen 30 studiepoeng være gjennomført og bestått.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)
  • inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk
  • omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk
  • god innsikt i korrekt kildehenvisning

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere en konkret og relevant problemstilling
  • gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt
  • gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
  • ta i bruk relevante metoder
  • innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte
  • forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder
  • formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål
  • reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen skjer i form av veiledning individuelt og/eller i gruppe. Studenten har rett til inntil åtte timer individuell veiledning (dersom to studenter skriver sammen gis det åtte timer veiledning totalt). Veiledning gis normalt ikke mer enn ett studieår utover normal studieprogresjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om og i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har dybdekunnskap om temaene tall og telling, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om algoritmisk tenkning relevant på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har kunnskap om ulike aspekter ved en matematikklærers faglige og fagdidaktiske kompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i tallforståelse, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling, for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan oppdage matematikkvansker og kan implementere tiltak anbefalt for å forebygge disse, og kan tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell skriftlig regneprøve under tilsyn på OsloMet. Ingen hjelpemidler. Varighet: 3 timer. For dette arbeidskravet er det anledning til to nye forsøk dersom man får «Ikke godkjent».

Arbeidskrav 2

Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.

Arbeidskrav 3: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.

Målform: Nynorsk