Programplaner og emneplaner - Student
Master Programme in Business Administration Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomstudiet) er et toårig studium (120 studiepoeng). Studiet leder både frem til graden siviløkonom og til graden master i økonomi og administrasjon. Studiet vil også tilfredsstille utdanningskravene for statsautoriserte revisorer i tråd med Revisorlovens § 3.2 ved valg av hovedprofil i Regnskap og revisjon. Masterstudiet følger Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) sin anbefalte plan for toårig masterstudium i økonomi og administrasjon. Studiet består av en kursdel på 90 studiepoeng og et selvstendig arbeid (masteroppgave) på 30 studiepoeng.
Masterstudiet kvalifiserer til å utføre økonomiske og administrative oppgaver og utredningsarbeid på høyt nivå i næringsliv og offentlig forvaltning. En stor del av kandidatene fra masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomer) går inn i ledende stillinger eller stillinger med personalansvar. Studiet kvalifiserer også til doktorgradsstudier og forskerkarriere.
I henhold til NRØA sin anbefalte plan for toårig masterstudium gir studiet både en fordypning og bredde, og er organisert i ett spesialiseringsområde (hovedprofil) og ett støtteområde (støtteprofil) innenfor økonomiske og administrative fag. Studentene velger mellom hovedprofilene Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse, Regnskap og revisjon og Økonomisk analyse. I tillegg er det mulig å ta valgfrie emner som faller utenfor hovedprofilene for å gi ytterligere bredde til studiet. De valgfrie emnene må likevel være relevante for studiet. Valgt profil vil framkomme på vitnemålet.
Det åpnes for at studentene kan ta emner ved andre institusjoner, for ytterligere å styrke studentenes muligheter for å skaffe seg både fordypning og bredde i sin mastergrad. Studenten undersøker i så fall selv med aktuell høgskole/universitet om det er muligheter for å få tatt emnet/emnene hos dem. I forkant må studenten også ha fått godkjent emnene ved OsloMet, samt fått vurdert om emnene kan brukes i hovedprofil eller støtteprofil, eller om det/de vil regnes blant de valgfrie emnene.
-
Target group
Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.Opptakskravet er bachelorgrad, cand.mag.- grad eller tilsvarende. Opptaksgrunnlaget er følgende:
Enten:
Bachelorutdanning eller tilsvarende som innbefatter dokumentert kompetanse i organisasjons- og administrasjonsfag på høgskole- eller universitetsnivå av minst 45 studiepoengs omfang og to års relevant yrkeserfaring.
Eller:
Bachelorutdanning eller tilsvarende og fire års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere, fortrinnsvis i offentlig sektor.
Arbeidserfaringen skal være etter gjennomført høgskole- eller universitetsutdanning på bachelornivå. Med relevant yrkeserfaring menes heltidsarbeid innen saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsutvikling, prosjektstyring, ledelse eller annet administrativt arbeid. Arbeidet må ha vært minimum seks måneder sammenhengende for at en skal få uttelling.
I følge forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet § 2 er det faglige minstekravet for opptak C (eller 2,5 når man regner om bokstavkarakterer til tall). Når det gjelder beregning av faglig minstekrav viser vi til §2 punkt 5 og 6 i forskriften. Beregning av karakterpoeng er beskrevet i § 10.
Det blir gitt tilleggspoeng for utdanning i organisasjons- og administrasjonsfag utover opptaksgrunnlaget. For praksis blir det gitt tilleggspoeng for ledererfaring utover opptaksgrunnlaget.
All utdanning, praksis og andre forhold som gir grunnlag for opptak, må være dokumentert med attesterte kopier ved søknadsfristens utløp.
Klage på opptak til masterstudiet i styring og ledelse stiles til klagenemda ved OsloMet og sendes Seksjon for opptak og veiledning.
-
Admission requirements
Kandidaten skal etter fullført program ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om styringsformer og ledelsesutfordringer, spesielt i offentlig sektor, og om rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer
- avansert kunnskap om nye organisasjonsformer og partnerskap innen offentlig forvaltning og mellom forvaltningen og eksterne aktører
- inngående innsikt i hvordan personlige, organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse
- avansert kunnskap om makro- og mikroperspektiver, og om instrumentelle, strategiske og relasjonelle perspektiver på styring og ledelse
- inngående innsikt i rammebetingelser og metoder for styring og ledelse, samhandling og samhandlingsledelse hentet fra ulike fagtradisjoner, avhengig av faglig fordypning
Ferdigheter
Kandidaten kan
- arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- ta i bruk relevante forsknings- og evalueringsmetoder til å gjennomføre systematisk analyse- og utredningsarbeid
- analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer på feltet
- gjennomføre forsknings- eller utviklingsarbeid med tema fra styring, ledelse og/eller samhandlingsledelse i samsvar med metodiske krav og forskningsetiske normer
- analysere teorier, metoder og fortolkninger på feltet organisasjon, styring og ledelse
- analysere aktuelle problemstillinger i organisasjon, styring og ledelse i lys av ulike faglige tradisjoner
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning, faglig rapportering og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til organisasjon, styring og ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten
- kan ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
Læringsutbytte for de ulike emnene i studiet er nærmere angitt i emneplanene.
-
Learning outcomes
Studiet har et omfang på 90 studiepoeng og består av obligatoriske fellesemner, valgemner og en masteroppgave. Man kan enten fordype seg innen styring, ledelse eller samhandlingsledelse, eller man kan velge emner fra de ulike områdene. Bortsett fra masteroppgaven har hvert av emnene et omfang på 10 studiepoeng. Undervisningsåret er inndelt i tre perioder (trimester) med ca. tolv uker i hver periode. Studiet har følgende normalprogresjon for deltidsstudenter (fulltidsstudenter tar normalt to emner i hver studieperiode, og kan da fullføre studiet på ca. 1,5 - 2 år)
Studiet består av
- obligatoriske fellesemner (30 studiepoeng)
- fordypningsemner med valgmuligheter (30 studiepoeng)
- masteroppgave (30 studiepoeng)
Obligatoriske fellesemner
- Styring - former og reformer (MSL4000)
- Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet (MSL4101)
- Forskningsmetoder og vitenskapsteori (MSL4200)
Valgemner/fordypningsemner innen ledelse/samhandlingsledelse
- Kommunikasjon for ledere (MSLV4101)
- Samhandlingsledelse (MSLV4200)
- Ledelse i praksis (MSLV4500)
- Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser (MSLV4700)
- Relational Skills (MALK4000-402)Emnet blir tilbudt ved Masterstudium i læring i komplekse systemer ved Fakultet for helsefag
Valgemner/fordypningsemner innen styring
- Offentlige anskaffelser og selskapsorganisering (MSLV4800)
- Strategi i offentlig sektor (MSLV4400)
- Performance Management in Public Sector (OASV4000)
- Urban Governance (OASV4100)
- Personvernrett (OASV4500)
Masteroppgaven
Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven (MSL5900) bør starte tidlig i studiet. Arbeidet starter normalt for fullt etter at alle emneeksamener er bestått med muligheter for fullføring i slutten av januar (heltid) og midten av juni (deltid).
-
Content and structure
Studentene kan velge mellom fire hovedprofiler; Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse, Regnskap og revisjon eller Økonomisk analyse. Emneporteføljen er sammensatt slik at studentene gis mulighet til å fordype seg innen sin valgte hovedprofil, slik at de vil være i stand til å løse praktiske problemstillinger innen dette området i arbeidslivet. For å ivareta kravet om bredde i graden, velger studentene også en støtteprofil. Her kan de velge blant en av de andre hovedprofilene, unntatt studentene som tar Regnskap og revisjon som hovedprofil. De får Finansiell økonomi som støtteprofil. En oppbygging av hovedprofil og støtteprofil sikrer at studentene utvikler seg både som spesialister og generalister, noe som er kjennetegnet på en siviløkonom.
Progresjon
Den faglige progresjonen i studiet er ivaretatt gjennom emnenes plassering i studieløpet. De obligatoriske emnene er lagt tidlig i studieløpet, og dette er emner som ofte er helt nødvendige forkunnskaper for å kunne gjennomføre profilemner senere i studieløpet, samt gjennomføre masteroppgaven. Det tillates normalt ikke at studenten fraviker fra studiemodellen. Det vil fremgå av den enkelte emneplan hvilke forkunnskaper emnet bygger på.
I 3. semester får studentene tildelt veileder til arbeidet med masteroppgaven. Veileder tildeles på bakgrunn av tema studenten har valgt å skrive om. For å få tildelt veileder må studenten normalt ha bestått hele 1. studieår (60 studiepoeng).
Det toårige masterprogrammet består av:
· Felles metodeemne (statistiske metoder):10 sp
· Emner i hovedprofil - minimum: 40 sp
· Emner i støtteprofil - minimum: 20 sp
· Valgemner - inntil: 20 sp
· Masteroppgave knyttet til hovedprofil: 30 sp
Ved valg av hovedprofil Finansiell økonomi er følgende emner obligatoriske og regnes inn i hovedprofilen: Finansstyring, Økonometri og Finansielle markeder. Man velger da minst ett emne innenfor denne profilen for å oppfylle kravet om minst 40 sp i hovedprofilen. Man velger Strategi, organisasjon og ledelse, Regnskap og revisjon eller Økonomisk analyse som støtteprofil, og velger fritt to emner som tilhører den aktuelle profilen for å oppfylle kravet om minst 20 sp innenfor valgt støtteprofil.
Ved valg av hovedprofil Strategi, organisasjon og ledelse er følgende emner obligatoriske og regnes inn i hovedprofilen: Strategisk personalledelse og Samfunnsvitenskapelig metode. Man velger da minst to emner innenfor denne profilen for å oppfylle kravet om minst 40 sp i hovedprofilen. Man velger Finansiell økonomi, Regnskap og revisjon eller Økonomisk analyse som støtteprofil, og velger fritt to emner som tilhører den aktuelle profilen for å oppfylle kravet om minst 20 sp innenfor valgt støtteprofil.
Ved valg av hovedprofil Regnskap og revisjon er følgende emner obligatoriske og regnes inn i hovedprofilen: Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon, Årsregnskap, Skatterett, Offentlig regnskap og Revisjon. Finansiell økonomi blir støtteprofil, og Finansstyring og Equity Research er obligatoriske emner som regnes inn i støtteprofilen. I tillegg velger studenten fritt ett annet emne for å oppfylle kravet til graden. Unntak: Studenter som ikke har tilstrekkelige forkunnskaper i regnskap, må ta Finansregnskap i stedet for valgemnet. Det vil si studenter som ikke har en bachelorgrad i regnskap og revisjon, eller en annen bachelorgrad som oppfyller kravene for å søke autorisasjon som regnskapsfører og som heller ikke kan dokumentere at de har arbeidet med regnskap/revisjon (minimum 6 måneder fulltid) i revisor- eller regnskapsfirma.
Ved valg av hovedprofil Økonomisk analyse er følgende emner obligatoriske og regnes inn i hovedprofilen: Makroøkonomisk politikk, Microeconomics og Økonometri. Man velger da minst ett emne innenfor denne profilen for å oppfylle kravet om minst 40 sp i hovedprofil. Man velger støtteprofil Strategi, organisasjon og ledelse, Finansiell økonomi eller Regnskap og revisjon som støtteprofil, og velger fritt blant emnene som tilhører den aktuelle profilen for å oppfylle kravet om minst 20 sp innenfor valgt støtteprofil.
Profilemner/valgfrie emner ved andre masterstudier
Studentene kan velge å ta enkelte emner utover de obligatoriske emnene i profilen ved masterstudier ved andre høgskoler/universitet i Norge eller ved andre masterstudier ved OsloMet. Det er en forutsetning at emnene studenten totalt har tatt i studieløpet, tilfredsstiller kravene til minst 40 studiepoeng innen valgt hovedprofil og minst 20 studiepoeng innen støtteprofilen. Studenter som ønsker å ta emner ved andre masterstudier, må selv undersøke mulighetene ved det aktuelle studiet. Dessuten må de avklare med OsloMet hvorvidt emnene kan inngå i hovedprofil, støtteprofil eller må regnes inn i de 20 studiepoengene med valgfrie emner. De valgfrie emnene trenger ikke være innenfor fagområdet økonomi og administrasjon, men må likevel være relevant for et masterstudium i økonomi og administrasjon.
Emner ved andre studier er ikke samordnet med time- og eksamensplan for masterstudiet i økonomi og administrasjon, og studenten må selv undersøke om det lar seg praktisk gjennomføre.
Følgende emner er forhåndsgodkjent av OsloMet:
- OAS4300 Ledelse (masterstudium i offentlig administrasjon og styring - OsloMet) . Studenter som ikke har mulighet til å ta emnet ØAADM4500 Ledelse i høstsemesteret, kan ta OAS4300 i vårsemesteret. Ett av de to emnene kan inngå i SOL hovedprofil eller støtteprofil.
- MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser (masterstudium i styring og ledelse - OsloMet). Emnet kan ha avvikende semesterordning. Emnet kan inngå i SOL hovedprofil eller støtteprofil.
Det er begrenset antall plasser i emnene som er forhåndsgodkjente, og studenter som ønsker disse emnene, må kontakte studieadministrasjonen for mer informasjon om frist for bindende påmelding.
Emner innenfor hovedprofilene:
Statistiske metoder er obligatorisk i alle hovedprofiler.
Hovedprofil Finansiell økonomi:
- Finansstyring (obligatorisk), 1. semester
- Økonometri (obligatorisk), 2. semester
- Finansielle markeder (obligatorisk), 2. semester
- Internstyring, 2. semester
- Equity Research, 3. semester
- Derivater, 3. semester
- Eierstyring og selskapsledelse, 3. semester
- Risikostyring, 3. semester
- Advanced Corporate Finance, 3. semester
Hovedprofil Strategi, organisasjon og ledelse:
- Strategisk personalledelse (obligatorisk), 1. semester
- Samfunnsvitenskapelig metode (obligatorisk), 2. semester
- Strategiutvikling, 2. semester
- Arbeidsmiljø og ledelse, 2. semester
- Internasjonale strategier i en global økonomi, 3. semester
- Kunnskapsstrategi i en digital økonomi, 3. semester
- Ledelse, 3. semester
Hovedprofil Økonomisk analyse:
- Makroøkonomisk politikk (obligatorisk), 1. semester *)
- Microeconomics (obligatorisk), 1. semester
- Økonometri (obligatorisk), 2. semester
- Environmental Economics, 3. semester
- Næringsøkonomi, 3. semester
- Behavioral Economics, 2. semester
- Naturressursøkonomi, 2. semester
*) Makroøkonomisk politikk foreleses i 1. semester, men kan også tas i 3. semester. Studenter som velger å ta det i 3. semester, må være klar over at det kan bli timeplankollisjon med enkelte valgemner i 3. semester.
Hovedprofil Regnskap og revisjon:
- Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon (obligatorisk), 1. semester
- Finansstyring (obligatorisk), 1. semester *)
- Finansregnskap (obligatorisk for de som mangler forkunnskaper), 1. semester *)
- Årsregnskap (obligatorisk), 2. semester
- Skatterett (obligatorisk), 2. semester
- Offentlig regnskap (obligatorisk), 2. semester
- Revisjon (obligatorisk), 3. semester
- Equity Research (obligatorisk), 3. semester
*) Finansregnskap er obligatorisk for studenter som mangler nødvendige forkunnskaper i regnskap, jf informasjon tidligere i avsnittet. Studenter som må ta Finansregnskap, tar dette i 1. semester og utsetter Finansstyring til sitt 3. semester.
Etikk og bedriftenes samfunnsansvar (10 sp) er et emne som tilbys i 3. semester, og kan brukes i kategorien valgfrie emner. Det regnes ikke inn i hoved- eller støtteprofil. Økonometri og Samfunnsvitenskapelig metode regnes inn i tilhørende hovedprofil, men ikke i støtteprofil, dersom man ønsker å ta et ekstra metodeemne.
Det vil ikke være timeplankollisjoner mellom obligatoriske emner i valgt hovedprofil, men mellom enkelte valgemner på tvers av profilene vil det forekomme kollisjoner. Før studentene velger emner, gis det informasjon om hvilke emner dette vil kunne gjelde.
Alle emner er på 10 studiepoeng, mens masteroppgaven er på 30 studiepoeng.
Normalt tilbys alle emner hvert studieår, men vi tar forbehold om at det kan være forhold som gjør at enkelte valgemner ikke blir tilbudt enkelte studieår, f.eks. at det er for lav påmelding til emnet eller at det er endringer i fagstaben.
I 4. semester arbeides det for fullt med masteroppgaven, men allerede i 3. semester blir studentene knyttet til en veileder. Masteroppgaven skrives innenfor valgt hovedprofil. Nærmere informasjon om gjennomføring og innlevering, samt krav før innlevering, er beskrevet i emneplanen.
Krav for å bli statsautorisert revisor
Med hovedprofil i Regnskap og revisjon tildeles man mastergrad i regnskap og revisjon, og tilfredsstiller utdanningskravene for å kunne søke Finanstilsynet om å bli statsautorisert revisor når man har oppnådd karakterkravene. For å kunne søke autorisasjon må studentene også ha 3 års variert praksis i revisjon av årsregnskap, samt at man må ha bestått den praktiske prøven. Videre stilles det krav til vandel og økonomi. Se Finanstilsynets nettsider for informasjon om karakterkrav og øvrige krav for å søke autorisasjon.
Kravene for å bli revisor er under revidering. Det tas derfor forbehold om at det kan komme endringer i programplanen når ny revisorlov er vedtatt, både når det gjelder kravene for å søke Finanstilsynet om godkjenning og i det faglige innholdet i studiet.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
2. semester
Hovedprofil: Finansiell økonomi
1. semester
2. semester
Hovedprofil: Strategi, organisasjon og ledelse
Hovedprofil: Økonomisk analyse
Hovedprofil: Regnskap og revisjon
1. semester
2. semester
2nd year of study
3. semester
Hovedprofil: Finansiell økonomi
3. semester
4. semester
Hovedprofil: Strategi, organisasjon og ledelse
3. semester
4. semester
Hovedprofil: Økonomisk analyse
3. semester
4. semester
Hovedprofil: Regnskap og revisjon
3. semester
4. semester
3rd year of study
-
Teaching and learning methods
Masterstudiet i styring og ledelse skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver på de temaene som studiet omfatter. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Det blir også trukket inn utenlandske gjesteforelesere i undervisningen. Studenter som ønsker en bredere internasjonal erfaring, har muligheten til å ta 30 studiepoeng av utdanningen ute.
-
Internationalisation
Masterstudiet i styring og ledelse har ulike arbeidskrav som er knyttet opp mot retten til å avlegge eksamen. Fordi dette er en erfaringsbasert master, der studentenes fagdiskusjoner og ulike erfaringer er sentralt for læringen, forventes det at studentene møter på alle samlinger og deltar aktivt i undervisningen. Det kan også være emner der deltagelse er knyttet opp mot eksamensretten.
Flere av studiets emner har skriftlige arbeidskrav og presentasjoner som må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Gjennom skriftlig arbeid får studenten trent på å analysere, reflektere og argumentere i forhold til ulike faglige teorier og retninger. De muntlige framleggene og diskusjonene skal bidra til å oppøve studentene i dialogiske og drøftende ferdigheter. Hva som er obligatorisk arbeidskrav går fram av den enkelte emnebeskrivelsen.
Om arbeidskrav som leveres i gruppe
Hvis en gruppe endrer tema underveis i arbeidet, eller hvis det blir endringer i gruppesammensetningen, skal studentene informere emneansvarlig/faglærer.
Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen mht. «likeverdig bidrag» og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer.
Dersom kravet om likeverdig deltagelse ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke bestått arbeidskrav» for den aktuelle studenten, eventuelt «ikke møtt» hvis det gjelder eksamensarbeid. Fordi studenten ikke har rett til å avlegge eksamen før arbeidskravet er bestått, kan det bety at han må vente til neste ordinære eksamen, hvis arbeidskravet ikke kan gjøres individuelt
-
Work requirements
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.. Som vurderingsuttrykk brukes enten bestått/ ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer ligger under det enkelte emnet. Masteroppgaven har både intern og ekstern sensor på alle besvarelser. For andre emner blir besvarelsene vurdert av intern sensor, mens ekstern sensor benyttes ved tvil om oppgaven er bestått og til stikkprøver av ca. 25 % av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver. Dersom spesielle faglige grunner tilsier det, blir alle besvarelser vurdert av både ekstern og intern sensor.
Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3. Etter fullført studium får studenten tildelt vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlaget for graden.
-
Assessment
Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne og omfatter blant annet skriftlige arbeider (oppgaver), mappevurderinger, muntlige presentasjoner, hjemmeeksamen og skriftlig eksamen under tilsyn.
Det gis enten graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått, eller karakteruttrykket bestått/ikke bestått. Vurderingsuttrykk og vurderingsform er nærmere omtalt i hver emneplan.
Eksamensoppgaven utarbeides normalt på norsk, og eksamen besvares på norsk (eventuelt dansk eller svensk). Dersom undervisningen foregår på engelsk, vil oppgaven bli utarbeidet på engelsk. Studentene vil normalt kunne velge om de da ønsker å besvare på norsk (eventuelt dansk eller svensk) eller engelsk. Unntaksvis kan det bli bestemt at studentene i enkelte emner må besvare eksamen på engelsk.
Når det gjelder klage på karakter, vises det til § 5-3 i lov om universiteter og høgskoler, samt til universitetets nettside om klagebehandling https://student.OsloMet.no/klage
Ved mappevurdering kan man normalt kun klage på endelig karakter på mappen, og kun dersom ikke mappen inneholder deler som ikke kan etterprøves. Dersom det er oppgitt konkret hvor mange prosent den enkelte del i mappen utgjør, og det blir gitt karakter for hver gjennomført del, kan det klages på delkarakterer som kan etterprøves. Klagefrist gjelder i så fall fra dato for kunngjøring av sensur på den aktuelle del. Tilsvarende vil gjelde i emner hvor vurderingen består av for eksempel mappe og skriftlig eksamen under tilsyn. I emner der det oppgis delkarakterer som det kan klages på, kan det ikke klages på totalkarakteren dersom frist for å klage på én av delene er utløpt. Dersom det kun gis en samlet karakter i emnet, gjelder klagefristen i forhold til kunngjøringsdato for samlet karakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler som tillattes brukt under eksamen fremgår av den enkelte emneplan. I emner hvor kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel, gjelder følgende regler:
· Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
· Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
· Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
· Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
· Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk eller forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.
Studenter som har behov for å bruke tospråklige ordbøker ved eksamen, må søke fakultetet om dette dersom ordbok ikke er oppført i den aktuelle emneplanen som et generelt hjelpemiddel ved eksamen. Søknadsskjema og informasjon om frister med mer vil finnes på fakultetets nettsider.
Bruk av kilder/kildehenvisninger
Det forventes at masterstudentene allerede har grunnleggende kunnskaper om bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk. OsloMet ser svært alvorlig på fusk, og det er viktig at studentene er fortrolig med hvilke regler som gjelder for å unngå å bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk i forbindelse med oppgaveskriving. Det vil derfor bli gitt en gjennomgang av reglene i løpet av første semester. På denne nettsiden finner du også viktig informasjon om fusk https://student.OsloMet.no/retningslinjer-fusk-eksamen
Sensur og bruk av tilsynssensor
Handelshøyskolen benytter normalt ekstern sensor på alle emner. Det betyr at det er en ekstern sensor som sammen med faglærer retter besvarelsene. Bruk av sensor er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.
I tillegg til eksterne sensorer benytter Handelshøyskolen en tilsynssensor som vurderer konkrete forhold ved studiet, som f.eks. veiledningsprosessen ved masteroppgaven, graden av studentinvolvering i forskningen, karaktersetting mm. På denne måten vil kvalitetssikringen av studietilbudet være godt ivaretatt.
-
Other information
Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler at studentene venter med å kjøpe lærebøker til de har snakket med den enkelte foreleser. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen (ny/utsatt eksamen).
.