EPN-V2

ØARR4000 Business law Course description

Course name in Norwegian
Foretaksrett
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i finansregnskap, foretaksrett og revisjon.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • resultat- og balanseorientering
  • det konseptuelle rammeverket til IFRS
  • foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse, drift og endring, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, og styrets ansvar
  • lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens, med vekt på børsnoterte selskaper, innsidehandel mv
  • revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenestespekter i privat og offentlig sektor
  • etterspørselen etter revisjon og revisjonens fundamentale rolle i kapitalmarkeder
  • revisjon i et internasjonalt perspektiv, bakgrunnen for reguleringer og de forhold som former innholdet i en moderne revisjon
  • og forståelse av samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til revisor, og kunnskap om hva som er revisors oppgaver og plikter
  • det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • ta stilling til foretaksrettslige ansvarsforhold knyttet til regnskap og til ansvar for skattefastsettelse
  • forstå og kan anvende reglene i revisorloven og hvitvaskingsreglene i revisors profesjonsutøvelse.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentrale regnskapsfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
  • stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved revisjon av regnskap
  • identifisere juridiske problemstillinger og gi juridiske råd basert på lovens ordlyd og andre rettskilder

Teaching and learning methods

The students will specialise in a research project based on a chosen research question from the field of pharmacy. The students will gain practical experience of research and develop their skills in using a chosen research method. Work on the bachelor’s thesis is centred on the selected research question and analysis and discussion of the student’s own research results, but it must also include an assessment of the student’s results in relation to publications in the relevant field.

Course requirements

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of research work in a selected area in the field of pharmacy
  • can describe key scientific methods and different research designs
  • is familiar with the strengths and weaknesses of the research method applied in his/her own project
  • can explain research ethics aspects of his/her own project

Skills

The student

  • can apply research-based knowledge to plan and carry out a methodical and academic project in cooperation with others
  • can obtain relevant subject matter and integrate it with his/her own knowledge of the field in his/her project work
  • can describe, analyse and discuss the research question and results of the project in relation to other published scientific work
  • can carry out independent source searches and use references and source references in a consistent and correct manner
  • can discuss, assess and argue for his/her own opinions by taking on the role of both opponent and respondent

General competence

The student

  • can combine academic knowledge and relevant results from research and development work in a written thesis
  • can reflect orally and in writing on academic and scientific issues

Assessment

Skriftlig skoleeksamen på 5 timer avholdes i slutten av semesteret.

Permitted exam materials and equipment

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Minimum attendance of 80% at concluding seminars with oral presentations

Grading scale

1) A written thesis in groups of 3-6 students. For groups of 3-4 students, the scope of the thesis should be approx. 10,000 words (+/- 10%) and for groups of 5-6 students, approx. 12,000 words (+/- 10%). The thesis can be written in either English or Norwegian.

2) Individual oral exam of up to 30 minutes Students can take the oral exam in either English or Norwegian.

The written thesis must be awarded a grade of A-E in order for the student to take the oral exam. A preliminary grade is awarded for the written thesis. The final grade is set after the oral exam. The grade can be adjusted up or down by one grade based on the oral exam.

Students can appeal the grade awarded for the written part of the exam.

Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded the grade F (fail), the student will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.

Examiners

All aids are permitted for the written part of the exam. The student can bring a copy of his/her bachelor’s thesis to the oral exam.

Course contact person

Grade scale A-F