Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4000 Business law Course description
- Course name in Norwegian
- Foretaksrett
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i finansregnskap, foretaksrett og revisjon.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- resultat- og balanseorientering
- det konseptuelle rammeverket til IFRS
- foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
- lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse, drift og endring, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, og styrets ansvar
- lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens, med vekt på børsnoterte selskaper, innsidehandel mv
- revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenestespekter i privat og offentlig sektor
- etterspørselen etter revisjon og revisjonens fundamentale rolle i kapitalmarkeder
- revisjon i et internasjonalt perspektiv, bakgrunnen for reguleringer og de forhold som former innholdet i en moderne revisjon
- og forståelse av samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til revisor, og kunnskap om hva som er revisors oppgaver og plikter
- det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- ta stilling til foretaksrettslige ansvarsforhold knyttet til regnskap og til ansvar for skattefastsettelse
- forstå og kan anvende reglene i revisorloven og hvitvaskingsreglene i revisors profesjonsutøvelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentrale regnskapsfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
- stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved revisjon av regnskap
- identifisere juridiske problemstillinger og gi juridiske råd basert på lovens ordlyd og andre rettskilder
Teaching and learning methods
The students will specialise in a research project based on a chosen research question from the field of pharmacy. The students will gain practical experience of research and develop their skills in using a chosen research method. Work on the bachelor’s thesis is centred on the selected research question and analysis and discussion of the student’s own research results, but it must also include an assessment of the student’s results in relation to publications in the relevant field.
Course requirements
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of research work in a selected area in the field of pharmacy
- can describe key scientific methods and different research designs
- is familiar with the strengths and weaknesses of the research method applied in his/her own project
- can explain research ethics aspects of his/her own project
Skills
The student
- can apply research-based knowledge to plan and carry out a methodical and academic project in cooperation with others
- can obtain relevant subject matter and integrate it with his/her own knowledge of the field in his/her project work
- can describe, analyse and discuss the research question and results of the project in relation to other published scientific work
- can carry out independent source searches and use references and source references in a consistent and correct manner
- can discuss, assess and argue for his/her own opinions by taking on the role of both opponent and respondent
General competence
The student
- can combine academic knowledge and relevant results from research and development work in a written thesis
- can reflect orally and in writing on academic and scientific issues
Assessment
Skriftlig skoleeksamen på 5 timer avholdes i slutten av semesteret.
Permitted exam materials and equipment
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Minimum attendance of 80% at concluding seminars with oral presentations
Grading scale
1) A written thesis in groups of 3-6 students. For groups of 3-4 students, the scope of the thesis should be approx. 10,000 words (+/- 10%) and for groups of 5-6 students, approx. 12,000 words (+/- 10%). The thesis can be written in either English or Norwegian.
2) Individual oral exam of up to 30 minutes Students can take the oral exam in either English or Norwegian.
The written thesis must be awarded a grade of A-E in order for the student to take the oral exam. A preliminary grade is awarded for the written thesis. The final grade is set after the oral exam. The grade can be adjusted up or down by one grade based on the oral exam.
Students can appeal the grade awarded for the written part of the exam.
Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded the grade F (fail), the student will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.
Examiners
All aids are permitted for the written part of the exam. The student can bring a copy of his/her bachelor’s thesis to the oral exam.
Course contact person
Grade scale A-F