EPN-V2

ØASØK4200 Environmental Economics Course description

Course name in Norwegian
Environmental Economics
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Economic activities impact the environment. Plastics end up in the ocean, producing one T-shirt consumes thousands of liters of water, and salmon farmers pour toxic chemicals into the seas to fight lice infestations. Economists see the natural world around them as providing environmental goods and services that we all enjoy, such as a lake to swim in, drinking water, or a forest that filters the air. Pollution to an economist is an unintended byproduct of activities that are otherwise desirable, like flying to New York, assembling computers, or eating dinner.

This course teaches students to think like economists about a wide range of environmental problems, from small, local ones to the biggest one of them all, climate change. Students learn about the economics of environmental regulation. We can try to reduce pollution in many ways: by providing information, `nudging´ people to `do the right thing´, subsidizing clean technologies, taxing emissions, creating cap-and-trade markets, banning substances, or signing up to international environmental agreements. The students learn how pollution crossing borders complicates the picture, and how trading goods affects where - and how much - pollution takes place. They will consider what taxing pollution means for other parts of the economy, and they will think about how green technologies are developed.

Recommended preliminary courses

Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon, Årsregnskap og Offentlig regnskap

Required preliminary courses

Emnet utdyper den eksterne revisors rammebetingelser og det metodiske fundamentet for å utøve revisoryrket, herunder kvalitetsegenskaper ved en god intern kontroll.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Content

  • Basics: Externalities, public goods, Pareto efficiency, market failure, optimal pollution.
  • Static pollution (local air pollution)
  • Environmental regulation with economic instruments (taxes, subsidies, cap-and-trade)
  • Dynamic pollution (climate change)
  • International environmental agreements
  • Trade in goods and pollution
  • Green innovation
  • Green taxes and the double dividend
  • Behavioral environmental economics

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • revisjonskonseptene: vesentlighet, revisjonsrisiko og revisjonsbevis
  • det sentrale innholdet i viktige revisjonsstandarder (International Standards on Auditing, ISA-er)
  • kravene til rapportering og innholdet i revisors oppgaver når det gjelder usikkerhet om fortsatt drift
  • revisors oppgaver knyttet forenklet revisorkontroll av regnskaper, avtalte kontrollhandlinger og spesialområder
  • rammene for attestasjonsoppdrag og ha kunnskap om attestasjonsstandarder og attestasjonsoppdrag revisor utfører
  • bakgrunnen for og innholdet i revisors uttalelser og redegjørelser etter selskapslovgivningen

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge en revisjon, inkludert fastsettelse av vesentlighet
  • vurdere risikoen for vesentlig feilinformasjon i regnskapet, inkludert vurdere mislighetsrisiko
  • beherske hvordan revisjonsbevis innhentes for å håndtere de anslåtte risikoene og hvordan revisjonsbevis evalueres
  • forstå betydningen av foretakets intern kontroll for revisjonen og beherske hvordan revisjonen kan bygge på den interne kontrollen
  • beherske utformingen, gjennomføringen og evalueringen av resultatet av statistiske og ikke-statistiske stikkprøver i revisjon
  • anvende revisjonskonsepter på inntekts-, innkjøps- og varelagerområdet
  • beherske hvilke handlinger revisor gjennomfører ved avslutningen av revisjonen
  • beherske hvordan revisor konkluderer og gir utrykk for sin mening om regnskapet i revisjonsberetning og hvordan revisjonsberetning er utformet
  • kunne anvende reglene når det gjelder usikkerhet om fortsatt drift i revisors profesjonsutøvelse
  • anvende kunnskapen om forenklet revisorkontroll av regnskaper, avtalte kontrollhandlinger og spesialområder
  • være i stand til å gi uttalelser og redegjørelser etter selskapslovgivningen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • det teoretiske fundamentet, så vel som den reguleringsmessige og praktiske innsikten, som er nødvendig for å gjennomføre en moderne og effektiv revisjon
  • selvstendig resonnere omkring de sentrale revisjonsproblemstillingene
  • kommunisere revisorfaglig

Course requirements

Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.

Assessment

Ingen.

Permitted exam materials and equipment

Skoleeksamen (5 timer).

Grading scale

Revisors håndbok.

Kalkulator (se eget reglement).

Examiners

An internal and an external examiner will grade the exam. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.

Course contact person

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.