Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.
Recommended preliminary courses
None.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
- kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
- kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
- kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
- innsikt i betingelser for effektiv ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
- gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner
Content
Knowledge
The student
- insight and specialist insight into strategy, process and content that is fundamental to understanding how a strategy is developed
- knowledge and understanding of why an organisation¿s competitive arena is important for understanding the environment within which a strategy is developed
- developed his/her ability to reflect in order to understand strategies at different levels
- up-to-date knowledge of the forefront of research and different strategic dilemmas in the area of strategy
- theoretical knowledge of what makes some organisations more able than others to resist pressure from competitors over time
Skills
The student is capable of
- analysing complex and comprehensive strategic issues
- applying methods for developing competitive advantages in organisations
General competence
The candidate has
- insight into relevant subjects and professional ethical issuescan plan and execute varied work tasks and projects in accordance with ethical requirements and guidelines
- can communicate key subject matter such as theories and problems and solutions both in writing and orally
- can exchange views and experiences with others with background in the subject area and through this contribute to the development of good practice
- be familiar with innovative thinking and innovation processes
Teaching and learning methods
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Assessment
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
All organisations need a strategy. In different ways, all organisations compete for resources in the trade-off with the environment it operates in. Understanding value creation and survival through insight in the field of strategy is a key aspect of the course. This course in strategy formation will help to impart insight into the three dimensions of the strategy discipline: process, content and context. The course is particularly useful for students who want to work on strategy formation in staff functions, in management consulting or as a middle manager in future. Recent research and current articles will play a key role in the course.