Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4100 Econometrics Course description
- Course name in Norwegian
- Økonometri
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Econometrics is a methods course that deals with the use of economic theory and statistical techniques to analyze economic data. The course prepares students for data analyst positions in economics, business, finance, and government. The course is compulsory for students who major in Economics or Finance.
Recommended preliminary courses
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 4, 20 dager pedagogisk praksis
- 5 dager yrkesfaglig praksis
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig refleksjon knyttet til etiske og danningsrelaterte utfordringer ved opplæring til helse- og oppvekstfaglige yrker. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
- Individuell muntlig rapport fra pedagogisk praksis, med fokus på klasseledelse og klassemiljø. Omfang:10 minutter.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved manglende gjennomføring av fremlegg kan kompensasjon avtales med faglærer.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
- Knowledge: The student has
- Theoretical and practical knowledge of different econometric methods
- An understanding of the strengths and weaknesses of alternative econometric techniques
- The ability to assess the suitability of econometric methods in relation to research questions and data sets
- Skills: The student can
- Formulate empirical research questions and apply econometric theory in a reflective manner
- Make well-founded econometric methodology choices
- Gather, obtain, and organize quantitative data
- Carry out empirical analyses of real data using econometric software
- Interpret the results of different econometric methods
- Draw up an empirical plan for a research project
- General Competence: The student can
- Think critically and understand the role of empirical evidence in evaluating economic and finance questions
- Develop a well-organized argument that is supported by empirical evidence
- Communicate effectively about economic and finance issues
Content
Eksamen består av to deler:
Del 1: Multimodal gruppepresentasjon (3-5 studenter), omfang 20-30 minutter
Del 2: Individuell muntlig eksamen, omfang 30 minutter
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 % av endelig karakter i emnet.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Teaching and learning methods
The course will be taught through lectures and in-class exercises. The course will also make use of software for data analysis.
Course requirements
There will be five problem sets. Problem sets may be submitted individually or in groups of up to four students. All the assignments must be approved before a student can take the final exam. If the assignments are not approved, the student will be given one opportunity to submit a new or improved version. Further information regarding submission and due dates will be provided during the semester.
Assessment
Written (4 hour) exam will be held at the end of the semester.
Permitted exam materials and equipment
Emnet skal gi grunnlag for en reflektert og selvstendig profesjonsutøvelse, og omhandler et bredt spekter av de utfordringer en lærer står overfor. Spesielt vektlegges yrkesspesifikke utfordringer når det gjelder danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 2 studiepoeng breddefag, 3 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.
Grading scale
Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hovedtrekk i pedagogisk idehistorie og ulike pedagogiske retninger
- har kunnskap om ulike former for entreprenørskap
- har kunnskap om yrkesetikk og yrkesetiske utfordringer innen læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring ved hjelp av ulike didaktiske modeller
- kan skape et godt klassemiljø, og bidra til et felles arbeids- og skolemiljø
- kan gjenkjenne ulike lederstiler og begrunne egne valg av lederstil i opplæring, og i helse- og oppvekstfaglige yrker
- kan lede læreprosesser og utøve klasseledelse
- kan følge opp enkeltelever og gjennomføre elevsamtaler
- kan anvende digitale verktøy på en kritisk og målrettet måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjøre rede for ulike syn på læring og undervisning og begrunne eget pedagogisk ståsted
- kan drøfte yrkesmessige utfordringer knyttet til opplæring i eget yrkesfaglig arbeidsfelt
- har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag, krav og egenart
- kan drøfte forholdet mellom danning og utdanning, og bidra til en danningsfremmende utdanning til helse- og oppvekstfeltet
- kan fremstå som en rollemodell i utøvelse av sitt yrke