EPN-V2

Masterstudium i estetiske fag Programplan

Engelsk programnavn
Master of Aesthetic Practices in Society
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Opptakskrav er fullført og bestått enten a) Nasjonal utdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller b) Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller c) minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med «tilsvarende» menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.

    Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier. Beskrivelsen «leder i barnehage eller skole» innebærer også assisterende ledere, avdelingsledere og inspektører i skolen. Stillinger med lederansvar.

  • Målgruppe

    Sentrale målgrupper er studenter med bachelor fra relevante fagområder (se opptakskrav). Det blir lagt vekt på å rekruttere studenter med variert utdannelses- og yrkesbakgrunn for å stimulere til faglig utvikling på tvers av fag- og profesjonsgrenser.

    Karrieremuligheter

    Master i estetiske fag gir ulike karrieremuligheter, avhengig av valgt studieretning. Eksempler kan være kunstfaglig og/eller designfaglig arbeid i institusjoner, organisasjoner og det frie feltet, samt ulike former for formidling. Master i estetiske fag gir også mulighet til å arbeide med kulturelle og sosiale problemstillinger på ulike felt. Masterstudiet legger særlig vekt på utdanning samt institusjonelle og organisatoriske perspektiver.

    Studiet og alle studieretningene kvalifiserer til å søke PhD program, som Innovation for Sustainability ved TKD, OsloMet.

    Studieretningen Teater og samfunn kvalifiserer for undervisning av drama/teater i skolen, og til arbeid med ulike former for teaterproduksjon som anvendt teater i sosiale og helsefaglige sammenhenger, performance og drama, både på det frie feltet og ved teaterinstitusjonene.

    Studenter som har praktisk-pedagogisk utdanning med fagdidaktikk innen det aktuelle fagfeltet, tilsvarende minimum 60 stp., kvalifiserer for tittelen Lektor, etter fullført masterutdanning. Studiet kan i kombinasjon med PPU/faglærerutdanning også kvalifisere for undervisningsstilling i universitets- og høgskolesystemet.

    Studieretningen Kunst og samfunn kvalifiserer til arbeid på samtidskunst- og kulturfeltet, med formidling, organisering, forvaltning, kuratering og kritikk som del av en sosial, anvendt og samfunnsrettet praksis.

    Studenter som har praktisk-pedagogisk utdanning med fagdidaktikk innen det aktuelle fagfeltet, tilsvarende minimum 60.stp., kvalifiserer for tittelen Lektor, etter fullført masterutdanning, og til undervisning i universitets- og høgskolesystemet.

    Studieretningen Mote og samfunn kvalifiserer til motefaglig arbeid i og utenfor næringslivet, enten som del av moteproduksjonssystemet eller som del av en forskende praksis i ulike kontekster.

  • Opptakskrav

    Admission to this study program is processed in accordance with current Regulations Relating to Admission to Master’s Degree Programs at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

    Applicants must have a bachelor’s degree or the equivalent from an accredited university or university college. The Admissions office makes the decisions on applications for admission.

    For more information, see Forskrift om opptak til studier ved OsloMet (in Norwegian) or Regulations related to Admission to Studies at OsloMet (in English).

    Admission to individual courses

    Many of the courses in the programme are available for students outside the programme and can be applied to individually. Applicants to freestanding courses in the master’s program must have a bachelor’s degree or the equivalent from an accredited university or college. The grade C requirement does not apply to admission to individual courses. Applicants to freestanding courses do not have to document proficiency in the Norwegian language in order to be eligible for admission. For courses with progression requirements those have to be approved before admission to the course. More information about admission to individual courses can be found on the programme’s website.

  • Læringsutbytte

    Kandidaten skal utvikle avansert kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings- og utviklingsoppgaver (FoU-oppgaver) og videreutvikler profesjonell virksomhet og fagkritisk refleksjon.

    Etter endt studium skal kandidaten ha spesialiserte kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor valgt studieretning: Teater og samfunn, kunst og designdidaktikk, Kunst og samfunn eller Mote og samfunn.

    Etter gjennomført master i estetiske fag beskrives kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    En kandidat med fullført utdanning:

    • har inngående kunnskap om diskurser og problemstillinger innen eget studieretningsområde
    • har inngående kunnskap om fagfeltets vitenskapsteorier, metoder og om kunst og designfagenes forskningsområde
    • har kunnskap om det norske og internasjonale kunstfeltet og/eller designfeltet
    • har avansert kunnskap innenfor et utvalg av det estetiske fagfeltets praksis, profesjoner og roller
    • har kunnskap om og evne til å analysere ulike mangfoldsperspektiver

    Ferdigheter

    En kandidat med fullført utdanning:

    • kan analysere, vurdere og anvende teorier, metoder og fortolkninger som er relevante for det estetiske feltet
    • har praktisk estetisk kompetanse på høyt faglig nivå og kan bruke metoder for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
    • kan anvende og kritisk reflektere over kunnskap fra studieretningsemnet i praktisk og teoretisk problemløsning
    • kan vurdere og kontekstualisere estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer

    Generell kompetanse

    En kandidat med fullført utdanning:

    • kan benytte tilegnet kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte oppgaver og prosjekter innenfor det estetiske feltet
    • kan foreta etiske refleksjoner og anvende kunnskap og ferdigheter skapende og kritisk
    • kan forvalte kunstfaglig og/eller designfaglig kompetanse og kulturell dannelse i ulike institusjoner
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor institusjoner, organisasjoner og utdanning
    • kan samarbeide med ulike aktører og andre personer inn mot tverrfaglige prosjekter
  • Innhold og oppbygging

    Masterstudiet i estetiske fag er et heltidsstudium over to år med et omfang på 120 studiepoeng. Studiet er i det første studieåret (60 studiepoeng) organisert i fellesemner og emner knyttet til studieretninger. I andre studieår gjøres et selvstendig masterarbeid (45 studiepoeng), etter et felles emne i prosjektutvikling og forskningsdesign (15 stp).

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    Teater og samfunn

    1. semester

    2. semester

    Kunst- og designdidaktikk

    1. semester

    2. semester

    Kunst og samfunn

    1. semester

    2. semester

    Mote og samfunn

    1. semester

    2. semester

    2. studieår

    Teater og samfunn

    3. semester

    4. semester

    Kunst- og designdidaktikk

    4. semester

    Kunst og samfunn

    3. semester

    4. semester

    Mote og samfunn

    3. semester

    4. semester

    3. studieår

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se emneplan.

  • Internasjonalisering

    The increasing globalization of the labour market makes international experience and knowledge of languages and cultures increasingly important. Internationalization contributes to raising the quality of education and strengthens the academic community relating to the master’s program, at the same time as it strengthens the students as global citizens.

    The Program for Behavioral Science has teaching and research collaboration projects and agreements with several foreign institutions of higher education. We encourage students to take a part of their master`s degree at one of our collaborating institutions, subject to the approval of the Head of Studies. A prerequisite for approval of the exchange is that the coursework is interchangeable with courses in our master’s program.

    The recommended options for international exchange are the 3rd semester.

    Courses open to exchange students

    The following courses are open to exchange students and will be offered in English in case of participation of international exchange students:

    • MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism, 10 ECTS
    • MALKA211 Introduction to Behavior Analysis, 10 ECTS
    • MALKA212 Refinement of Behavior Analytic Terms, 10 ECTS
    • MALKA213 Laboratory Exercises – Experimental Analysis of Behavior,10 ECTS
    • MALKA215 Complex Human Behavior, 10 ECTS
    • MALKA217 Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders, 10 ECTS
    • MALKA218 Ethical Considerations in Applied Behavior Analysis, 10 ECTS
    • MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM), 10 ECTS
    • MALKA220 Behavioral Economics, 10 ECTS
    • MALKA222 Clincal Behavior Analysis

    Exchange students should have basic competence in behavior analysis.

    Courses are taught in English when international students attend the course, otherwise they are mainly taught in Norwegian.

    Required reading is primarily in English.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    All courses except MALKA212, MALKA213, MALKA214 and MALKA218 have one or more coursework requirements. Each assignment is graded Approved/Not approved. All assignments must be approved before the student can sit for the exam in each course.

    Written assignments

    The assignments are submitted digitally, and written feedback is delivered in the same electronic platform. When the coursework requirement is delivered according to deadlines in the course schedule the student has the right to receive feedback on the assignment. Assignments not submitted within the set deadline will be considered failed.

    A student may submit the same compulsory assignment a maximum of three times. Failed assignments must be reworked before resubmission. If the second submission fails, the student is not eligible for the regular examination. The student is entitled to a third attempt before new/deferred exam.

    If one or more assignments are not approved after three attempts, the student must attend the course the next time it is arranged, usually the subsequent year. Application for a fourth and final attempt to complete the assignment to sit for the exam are decided on an individual basis by the study administration in cooperation with the person responsible for the course.

    All coursework in writing, including master’s theses, undergoes automatic plagiarism control on submission.

    Attendance requirementsWhile there is no attendance required for lectures, this is a demanding program, and steady work is required throughout the courses.

    Two research ethics seminars are 100 % attendance required before the thesis outline can be submitted. The seminars are taken place digitally and held annually, one each semester. It is recommended to complete the seminars during the first year of studies.

  • Vurdering og sensur

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Se OsloMets nettsider: www.oslomet.no

    Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da eksamensresultatene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Resultatene av andre eksamensformer kan påklages.

    For masteroppgaven benyttes en ekstern og en intern sensor, som utgjør eksamenskommisjonen. Dersom det er uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakter. Veilder er ikke endel av eksamenskommisjonen.

    På vitnemålet for master i estetiske fag fremkommer studieretning, avsluttende vurdering for hvert emne og tittel på masterprosjektet.

    Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

    Studieprogresjon

    For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.

    Om selvplagiering

    Masteroppgaven i emnet (MEST5901, MEST5902, MEST5903, MEST5904) bygger på forskningsdesignet kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.

    Ekstern sensur

    Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

    Tilsynssensorordning

    Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer fastsatt av OsloMet.

    Ny og utsatt eksamen

    Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen arrangeres for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen arrangeres for studenter som har hatt gyldig fravær til eksamen. Noen emner har annen form på ny og utsatt eksamen enn ordinær eksamen, dette fremkommer på emneplanen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

  • Øvrig informasjon

    Kvalitetssikring

    Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:

    • å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
    • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
    • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling

    For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:

    • emneevalueringer
    • årlige studentundersøkelser felles for OsloMet

    Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her.

    Skikkethetsvurdering

    (Gjelder studieretningene: Kunst og samfunn og Teater og samfunn)

    I tråd med gjeldende regler for skikkethetsvurdering har utdanningsinstitusjonen ansvar for å vurdere om studentene er skikket for profesjonen. Studenter som viser liten evne til å mestre profesjonen rettet mot samarbeid og sårbare brukergrupper, skal så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i forhold til kravene om skikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, fagdidaktiske, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere i profesjonen. En student som utgjør en mulig fare for barn og unges fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.

    Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering. Les forskriften i sin helhet her: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd20060630-0859.html