Programplaner og emneplaner - Student
MEST5901 Masteroppgave Teater og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master project in theatre and society
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med relevans for teater og samfunn. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over anvendt teater, drama og scenekunst som bidragsyter inn mot ulike deler av samfunnet.
Aktuell tematikk kan være: samtidens sceniske praksiser, dramaturgiske prosesser, kreativ produksjon, dramapedagogikk, formidling av scenekunst og tverrprofesjonelt arbeid. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid, med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, metode, undersøkelses og drøfting skal inngå.
Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen, eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3.semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
-
Forkunnskapskrav
For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.
-
Læringsutbytte
Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med relevans for kunst- og designdidaktikk. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, design og didaktikk i et samtids- og fremtids perspektiv. Aktuell tematikk kan være: skolefag, undervisning og læring, eget estetisk skapende arbeid, formidling av visuell og materiell kultur, tverrfaglighet og bærekraftig utvikling. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.
Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen, eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3.semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
-
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis
-
Vurdering og eksamen
Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.
Eksamensløsning A:
- Skriftlig oppgave (individuell) og
- Praktisk eksamen (alene eller i par) i første halvdel av 4.semester.
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave av 16,000-20,000 ord som problematiserer og diskuterer det praktiske arbeidet. Den praktiske kunstneriske eksamenen (Del 2) vil normalt være et egenprodusert scenisk arbeid, performance eller formidling synliggjøring av praksis innen dramapedagogikk eller anvendt teater med sceniske virkemidler. Dette kan være en forestilling, performance, workshop, klassetime, kurs, performance-lecture, video, hørespill, lydverk m.m. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 40-60 min, men andre tidsformat kan diskuteres. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.
Eksamensløsning B:
- Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
- Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en annen medstudent som problematiserer og diskuterer et eller flere praksiseksempel. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord.
Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) vil normalt være en muntlig presentasjon av forskningsprosjektet knyttet til et eller flere praktiske prosjekter som eksempler, eller en performance- lecture. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 20-30 min. Den skriftlige eksamen teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling-eksamen kan ikke påklages.
Gjelder begge eksamensløsninger:
Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.
Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester.
Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:
Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. I eksamensløsning B, blir den skriftlige eksamen utvidet til å være 28'000 til 32'000 ord. For både eksamensløsning A og B, eksamen, skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
-
Sensorordning
Det benyttes en ekstern og en intern sensor til begge eksamene. Dersom det er uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakter. Det tilstrebes å ha samme sensorer på begge eksamene.
-
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Emneoverlapp
Gradert skala A-F på begge eksamener, uavhengig av hvilken eksamenform som velges.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Skriftlig eksamen kan påklages.