Programplaner og emneplaner - Student
MEST5903 Masteroppgave Kunst i samfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master project art in society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med vekt på kunstens betydning og rolle i samfunnet. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, i respons på samfunnsrelevante problematikker og utfordringer. Aktuell tematikk kan være: kunst som didaktisk, sosial og deltakende prosess, kunst i offentlige rom, kunst som demokratisk arena, kunst som virkemiddel for bærekraft, og kunst og entreprenørskap. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid, med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.
Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen og eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3. semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Forkunnskapskrav
For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til kunstens rolle i samfunnet og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
- kan utvikle et forskningsprosjekt som bygger på kunnskap om kunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
- kan anvende kunnskap om kunstens ulike sosiale, politiske og/eller didaktiske funksjoner på praktiske og teoretiske problemstillinger
- har innsikt i relevante metoder for praktisk og teoretisk utforskning
- har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning med særlig vekt på eget masterprosjekt
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
- kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- kan bruke relevante metoder for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid/praksis
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
- kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
- kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om kunst innen det estetiske feltet og i samfunnet
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis
Vurdering og eksamen
Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.
Eksamensløsning A:
- Skriftlig oppgave (individuell) og
- Praktisk eksamen (alene eller i par)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave på16,000-20,000 ord. Praktisk eksamen kan gjøres i samarbeid med en medstudent om et felles emne. Den praktiske eksamenen vil være et egenprodusert praktisk arbeid i form av verk/produkt/prosess som presenteres i en utstilling, forestilling, workshop e.l. Arbeidet vises frem og valg gjort utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.
Eksamensløsning B:
- Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
- Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en medstudent om et felles emne. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) er en individuell oppgave. Den vil være en visuell og muntlig fremstilling av undersøkelsesdesign, datamateriale, analyser og hovedfunn. Denne utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Den skriftlige eksamen (del 1) teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen (del 2) teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling eksamen kan ikke påklages.
Gjelder begge eksamensløsninger:
Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.
Tidsplanen for innlevering av hver eksamensdel vil bli informert ved starten av emnet. Tidsomfang på gjennomføring av del 2 bør ligge på 20-60 min (eksamensløsning A) og 20-25 min (eksamensløsning B). Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:
Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. For både eksamensløsning A og B skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Søkere som mangler utdanning i matematikk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Sensorordning
Ingen forkunnskapskrav.
Emneansvarlig
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
- Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
- Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene i geometri, algebra og funksjonslære.
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy til beregninger og visualisering.
- Kandidaten kan gjøre rede for algoritmebegrepet og har kjennskap til programmering i matematikk.
Ferdigheter
- Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
- Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjonslære.
- Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
- Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
- Kandidaten kan bruke programmering til å utføre enkle numeriske beregninger.
Generell kompetanse
- Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
- Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
- Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
Emneoverlapp
Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning.