Programplaner og emneplaner - Student
MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project development and research design
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i prosjektutvikling- og ulike forskningsdesign. Seminarer og studentbaserte fagfellevurderinger gir erfaring med analyse og kritisk vurdering av forskningsprosjekter under utvikling og avsluttede forskningsprosjekt. Sentralt i emnet er konkretisering av tematikk og forskningsmetoder for masteroppgaven. Valg av tematikk skal forankres i studieretningens forskningsfelt og praksis, samt knyttes an til relevante samtidsdiskurser.
Anbefalte forkunnskaper
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
studenten
- har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
- har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling/forskningsprosjekters bidrag til fagfeltet
- kan vurdere ulike kilder til kunnskap i fagfeltet og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og relevante samtidsdiskurser.
Ferdigheter
studenten
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
- kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt og begrunne forskningsmetodiske valg
- kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt
Generell kompetanse
studenten
- kan forholde seg til et forskningsprosjekts ulike krav og former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
- bidra i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver, forelesning og noe individuell veiledning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet; og skal skape en tydelig bevissthet, tydelige valg og retning inn mot masteroppgaven, som er påfølgende emne.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se omtale av praksis i programplanen
Vurdering og eksamen
Studenten må være tatt opp på studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- maktrelasjoner og former for makt,
- organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
- organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
- anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
- planlegge og iverksette endringsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
- bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
- bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
- anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.
Vurderingsuttrykk
Work and teaching methods used in the course are seminars, self-study and group work. Students are given practical exercises in using simple statistical analysis and interpreting results.
Sensorordning
To prepare for the examination must the following obtain approved:
- participation in compulsory teaching activities (100%)
Emneoverlapp
Se omtale av praksis i programplanen