Programplaner og emneplaner - Student
MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Method 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Structures are often subjected to dynamic loads during their lifetime. This course aims to equip students with knowledge in structural dynamics, with particular emphasis on the building and bridge structures. The course is intended to provide necessary knowledge to determine the structural response to dynamic loads. Topics include single-degree-of-freedom (SDOF) systems, response to harmonic loading, response to impulsive transient loading, numerical integration, element stiffness, mass and damping matrices, multi-degree-of-freedom (MDOF) systems, damping, and eigenvalue problems. Theoretical knowledge on structural dynamics will be supplemented by its application on different structural engineering problems such as vibration control, system identification, earthquake response.
Anbefalte forkunnskaper
Graded scale A-F.
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ortopediingeniørfagets utvikling, arbeidsområder og yrkesutøvelse
- gjøre rede for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjonshemming
- gjøre rede for aktuelle brukergrupper
- gjøre rede for de ulike helseprofesjonenes rolle og ansvar
- beskrive bruk av målsetting og utfallsmål i klinisk arbeid
- gjøre rede for grunnleggende egenskaper til materialer som benyttes i ortopediske hjelpemidler
- gjøre rede for grunnleggende fremstillingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende Verdens helseorganisasjons (WHO) rammeverk for funksjon, funksjonshemming og helse (ICF)
- anvende faglig kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i kliniske og tekniske prosesser
- planlegge og gjennomføre enkle kliniske og tekniske oppgaver
- anvende helsefaglig og ortopediingeniørfaglig terminologi både muntlig og skriftlig
- diskutere grunnleggende teori om kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser (helsekommunikasjon)
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over begrepene empati, respekt og menneskerettigheter
- kan identifisere og beskrive yrkesetiske dilemmaer med fokus på taushetsplikt og samtykke i helsefaglig praksis
- kan diskutere utfordringer knyttet til språk og kulturelt mangfold
- kan diskutere begrepet profesjonalitet
- kan samarbeide med medstudenter og faglærere
- har kjennskap til problem Intervention Comparison Outcome (PICO) og gjennomføre et litteratursøk
- kan søke kvalitetssikre kilder, anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforme referanselister i tråd med kriterier for akademisk skriving
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching will consist of lectures and 3-4 voluntary exercises (written assignments or computer-based assignments).
If lectures are delivered online, they may be recorded, and the recordings will be made available to students on Canvas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstrening.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering: Individuell mappe bestående av 3 skriftlige oppgaver. Samlet omfang 6 000 - 7 000 ord.
Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller de tre oppgavene i mappen likt, men dersom én av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.
Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
1) One internal examiner.
2) One internal examiner.
External examiners are used regularly.