Programplaner og emneplaner - Student
MEST4700 Prosjekt i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project in Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk prosjekt. Studenten forankrer prosjektet i studieretningens spesialiseringsområder. Det arbeides med idéutvikling, innovasjon, kritisk analyse og refleksjon. Produksjon, presentasjon, dokumentasjon og kommunikasjon inngår i det praktiske arbeidet. Prosjektet kan utføres i samarbeid med eksterne aktører. Flere studenter kan samarbeide om et prosjekt. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om utvikling av prosjektarbeid med et selvvalgt tema innenfor studiets spesialseringer
- har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser
- kan gjennomføre prosjektarbeid på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon
- har bred kunnskap innenfor studieretningens kompetanseområder og spesialisert innsikt i et definert område
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
- kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
- kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst, design- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis veiledning i studiet. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene kan selv velge å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt eller i gruppe.
Undervisningsspråket er engelsk når emnet er inkludert i det internasjonale semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En midtveispresentasjon av studentens prosjekt lagt frem muntlig foran medstudenter og underviser.
Vurdering og eksamen
Muntlig prosjektpresentasjon. (individuell eller i grupper på maks 4 studenter) Presentasjon kan ha elementer fra utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Emnet tilbyr et tverrfalig teoretisk og anvendt perspektiv på kunstens betydning og rolle i dagens samfunn. Det legges vekt på å utforske og utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer mellom kunst og andre felt, samtidig som emnet søker å videreutvikle kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt hvordan kunstnerisk praksis kan bidra til nye perspektiver og (sam)arbeidsformer på tvers av interesser, institusjoner og fagfelt i respons på samfunnsmessige utfordringer vil stå sentralt. Her fokuseres det særlig på kunst som sosial, deltakende og kritisk prosess.
Emnet gir både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, herunder prosjektutvikling, organisering, formidling og forskning, både i privat og offentlig sektor. Emnet er organisert rundt tre områder: samfunnsperspektiv (kunnskap om de samfunnsideologier kunsten som fag og praksis flettes inn i), fagperspektiv (kunnskap om ulike kunstneriske uttrykk og strategier hvori kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet) og aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering i og utenfor institusjoner).
Sensorordning
Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst i samfunnet.
Emneansvarlig
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om samtidskunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
- har avansert forståelse av teori og praksis som omfatter kunstens rolle i samfunnet
- har god kjennskap til problemstillinger tilknyttet kunstens ulike sosiale og didaktiske funksjoner
- har god forståelse av prosjektarbeid og prosjektorganisering i krysningsfeltet mellom kunst og samfunn
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og drøfte ulike perspektiver på kunstens betydning og rolle i samfunnet
- kan anvende kunstbasert kompetanse i ulike institusjonelle kontekster og fagfelt
- kan utpeke, vurdere og kontekstualisere relevante problemstillinger som gjør seg gjeldende når kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet
- har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
- kan kritisk analysere og evaluere egen og andres praktiske produksjon og sette denne i sammenheng med relevant teori i og utenfor pensum
- kan forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenkning innen det estetiske fagområdet
- kan anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for akademisk utforskning og praksis
- kan gjennomføre selvstendig forskningsarbeid tilknyttet en gitt oppgave
- kan formidle et kritisk perspektiv på problematikker tilknyttet kunst i samfunnet, både skriftlig og muntlig
Emneoverlapp
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, gruppearbeid, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.