Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i energi og miljø i bygg Programplan
- Engelsk programnavn
- Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
- Gjelder fra
- 2022 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Admission to the programme is in accordance with the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet - Oslo Metropolitan University and regulations on ‘National guidelines for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid’ (the Ministry of Education and Research, 2022).
A bachelor's degree or an equivalent degree which gives the occupational title of Social Worker, Social Educatorist, Child Wealfare Worker, Nurse, Physiotherapist or Occupational Therapist.
Transcript of police records
Applicants who are admitted to the programme must submit a transcript of police records, cf. the Regulations for admission to higher education, Chapter 6.
Målgruppe
The programme is offered as a full-time programme over one year and a part-time programme over two years. The advanced programme is part of the Master’s Programme in Health Sciences with interdisciplinary specialisation in Mental Health Care and addiction at OsloMet, and courses, themes and lectures will therefore be coordinated. All courses are compulsory.
Opptakskrav
Det kreves bachelorgrad i ingeniørfag, med minimum;
- 25 studiepoeng i matematikk
- 5 studiepoeng i statistikk
- 7.5 studiepoeng i fysikk
- 20 studiepoeng ingeniørfag innen: termodynamikk, strømningsteknikk, varmetransport, varme- og kjøleteknikk, VVS, energiteknikk, automatikk, byggeteknikk, bygningsfysikk eller inneklima
Søkerne rangeres etter karaktergjennomsnitt på bachelorgrad.;
For opptak til masterprogrammer ved OsloMet er det krav om at du har gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden din.;
Det vises til forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Utdannings- og forsknings-departementet og til forskrift om opptak til studier ved OsloMet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681;
Læringsutbytte
Etter gjennomført masterstudium i energi og miljø i bygg beskrives kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om relevante standarder, lover og regler for energi og miljø i bygninger
- avansert ingeniørvitenskapelig kunnskap om optimal utforming, og drift samt optimalt vedlikehold av tekniske installasjoner i bygninger med hensyn til energiventilasjon, belysning og sanitærteknikk
- inngående kunnskap om teorier og analysemetoder, spesielt numeriske simuleringer av energibruk og inneklima i bygninger, og LCA
- avansert kunnskap om sammenhengen mellom helse, mikrobiologi, hygiene og byggets termiske og atmosfæriske miljø
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- prosjektere og analysere helhetlige optimale løsninger for energisystemer, installasjoner og innemiljø i bygninger, der krav til energibruk, inneklima, komfort og estetikk må balanseres
- registrere, integrere, sammenfatte og kritisk evaluere ulike informasjonskilder (inkl. forskningslitteratur) knyttet til energi & miljø i bygg, og anvende disse til å formulere faglige resonnementer som støtter og dokumenterer valg av løsninger.
- anvende og vurdere eksisterende vitenskapelige teorier og metoder i løsning av faglige og fremtidsrettede problemstillinger med støtte fra relevante digitale verktøy (f.eks. energi/- og inneklimasimuleringer).
- systematisk løse sammensatte problemer innen fagområdene energibruk og innemiljø i bygg, gjennom problemanalyser, formulering av delproblemer, og velfundert valg av metode.
- gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- behersker fagområdets terminologi, skriftlig og muntlig
- utøver profesjonalitet og viser etisk framferd i utførelse av arbeid, og er bevisst hvordan arbeidet bidrar positivt til bærekraftig samfunns-utvikling
- behersker både selvstendig arbeid og kan samarbeid i tverrfaglige grupper, på en måte som bidrar til effektiv ressursutnyttelse i byggprosjekter
- kan bidra i kreativ problemløsning og innovasjonsprosesser gjennom anvendelse av sin faglig innsikt, tverrfaglighet og beherskede analysemetoder
Innhold og oppbygging
The work and teaching methods shall facilitate the integration of knowledge, skills and competence in order to help achieve the greatest possible transfer value to professional practice. Emphasis is therefore placed on using a variety of work methods and alternating between theoretical studies and practical training. The course plan specifies the applicable methods for each course.
Teaching activities should stimulate active learning and engagement. A good learning outcome is dependent on the students' own effort, cooperation with fellow students and individual work. Different types of digital technology are used in the programme to stimulate student-active learning and collaboration. Digital learning resources in the form of film clips, podcasts, academic texts, learning pathways, articles and interactive assignments are used in the programme.
The students will receive follow-up throughout the programme in the form of supervision and feedback. In some cases the students will assess each other's work and provide feedback. Such feedback may be provided in writing, orally or as a combination of both. More detailed descriptions of the most common work and teaching methods used in the programme are provided below.
LecturesLectures are used for introduction, inspiration, or in-depth learning in conjunction with other teaching methods. Most lectures are held in Norwegian, but might also take place in English.
Study groups
The students work with assignments while supervised by the lecturer. Academic discussions and assignments are carried out and solved in cooperation with other students. Group work is intended to support the learning of subject matter and at the same time provide training in cooperation, interaction and communication skills.
Seminars
The seminars will focus on student-active work methods. During the seminars, students will work on various topics and on developing their own relational competence and their competence to provide care. The seminars are intended to give the students an opportunity to practise presenting topics, develop critical thinking and provide constructive feedback. In some seminars, students will practise their relational skills through e.g. roleplay and exercises.
Supervision
The students will attend supervision groups. Sessions will focus on sharing and reflecting on their experience from practical training. The students will work on integrating theoretical knowledge and practical experience. The students will work on integrating theoretical knowledge and relating it to the practice of mental health care.
Self-study
Students are expected to acquire this knowledge through self-study. Students come to this programme with different preconditions for learning, and self-study enables them to prioritise topics and areas they want to focus more on. Self-study also helps to encourage independent activity and reflection.
2. studieår
3. semester
4. semester
Arbeids- og undervisningsformer
The field of practice is an essential qualification arena for acquiring action competence in the specialisation. Through practical training, the students further develop their communication and interaction skills and develop an important basis for theoretical analysis and discussion.
Supervision and assessment
Practical training is supervised. Pursuant to the Act relating to Universities and University Colleges, the university is responsible for the final assessment of the student. Reference is also made to the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.
Detailed information about practical training
For more detailed information about attendance requirements, scope, the practical training arena, and other details related to practical training, see the course description MAPSYPRA20 Relation, Communication and Interaction, 10 credits for the specific specialisation.
Internasjonalisering
Fagområdet energi og miljø i bygg er internasjonalt, og utdannede mastergradskandidater skal være kvalifisert for å jobbe internasjonalt - eller i ett internasjonalt arbeidsmiljø i Norge. Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse til å forstå internasjonale forhold som berører de temaene som studiet omfatter.
Deler av masterstudiet kan gjennomføres internasjonalt gjennom samarbeid med utenlandske utdanningssteder. Studenter kan søke studier i utlandet på eget initiativ, men de som ønsker å ta et semester i utlandet bør gjøre dette i samråd med studieadministrasjonen. Utveksling godkjennes av instituttleder etter individuell søknad i samsvar med gjeldende programplan. ERASMUS+ er et eksempel på utvekslingsordninger som kan være relevante ved planlegging og gjennomføring av studentutveksling. OsloMet har egen temaside med supplerende informasjon. Krav, prinsipper og råd på websiden er skrevet for bachelor utdanninger, men vil i stor grad også være relevant for masterutdanninger.
Det vil ved behov legges til rette for undervisning og litteratur på engelsk for innreisende utvekslingsstudenter. Enkelte normer og forskrifter beregnet på forhold i Norge foreligger kun på norsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, prosjektarbeid, muntlige fremføringer, laboratoriearbeid, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning og lignende. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen.
Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å sikre studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.
Undervisning og arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene er utarbeidet slik at de danner et teoretisk fundament for studentenes masteroppgaver. De obligatoriske arbeidskravene, oppgavene og prosjektene bidrar videre til å utvikle studentenes evne til å arbeide systematisk og selvstendig.
Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.
Ved forsinkelser i studiet kan studenter få godkjent tidligere godkjente arbeidskrav 2 år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.
Ikke godkjente arbeidskrav
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få tilrettelagt for et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et alternativt opplegg på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.
Vurdering og sensur
OsloMet - Oslo Metropolitan University has a significant number of agreements for teacher and student exchange with institutions in and outside of Europe. The education is represented in international networks. Students will encounter foreign guest lecturers in certain courses.Internationalisation occurs through activities at the home campus and study stays at foreign institutions. Students can apply to conduct their practical studies abroad. This should preferably be done at institutions that OsloMet - Oslo Metropolitan University collaborates with.The focus on multicultural and global issues in the study contributes to internationalisation. A separate course on migration and minorities is normally conducted entirely in English for all students. English-language literature and international research are also included in the curriculum.
Øvrig informasjon
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
- å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
- å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
- å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
- emneevalueringer
- årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Tilsynssensorordning
Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på.
Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, se her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem