EPN-V2

MAEN5200 Energidesign og bygningsfysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy design and building physics
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Faget energidesign og bygningsfysikk skal gi studentene en helhetlig kompetanse på analyser av bygningsfysiske prosesser i bygg. Faget har spesiell fokus på fasadens betydning i forhold til termisk komfort, dagslys, energi og fukt.

Anbefalte forkunnskaper

The student must have been admitted to the study programme.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
  • fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
  • rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
  • de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
  • luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
  • prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
  • designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
  • designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
  • designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
  • vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
  • vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • To milepælsmøter for prosjektet.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen som inneholder:

Prosjekt med individuell innlevering bestående av 5-7 deler, og muntlig presentasjon.

Innholdet i mappen vurderes helhetlig.

Eksamen kan påklages, dersom karakter endres vil det bli avholdt ny presentasjon og mulighet for muntlig utspørring.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemilder tillatt.

Vurderingsuttrykk

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

Sensorordning

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about